پیش بینی بهزیستی تحصیلی بر اساس راهبردهای خود تنظیمی در دانش آموزان

پیش بینی بهزیستی تحصیلی بر اساس راهبردهای خود تنظیمی در دانش آموزان

سید حمید حسینی1 زهرا میهن دوست2

1) دکترای تخصصی روانشناسی، استادیار گروه روانشناسی موسسه آموزش عالی فاطمیه(س) شیراز، شیراز، ایران
2) دانشجوی کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی فاطمیه(س) شیراز، شیراز ایران. نویسنده مسئول

محل انتشار : اولین همایش ملی روانشناسی بالینی کودک و نوجوان(cpcauma.ir)
چکیده :
هدف تحقیق حاضر با هدف پیش بینی بهزیستی تحصیلی بر اساس راهبردهای خود تنظیمی در دانش آموزان دختر و پسر مدارس متوسطه دوم شهر فسا ۱۳۹۹- ۱۳۹۸ انجام شد. روش شناسی: این تحقیق از نظر هدف کاربردی واز لحاظ روش اجراء ، توصیفی از نوع همبستگی است . جامعه آماری شامل دانش آموزان متوسطه شهر فسا می باشد که تعداد 350 نفر بعنوان نمونه انتخاب شدند و از این تعداد 185 نفر دانش اموز دختر و 165 نفر پسر بودند به صورت تصادفی- طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه راهبردهای خود تنظیمی برای یادگیری پینتریج و دیگروت(1990) و جهت سنجش بهزیستی تحصیلی از پرسشنامه تومینین- سوینی و همکاران (2012) استفاده شدو داده ها با استفاده از روش های آماری ضريب همبستگي پيرسون و روش رگرسيون چند متغیره و با استفاده از نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که راهبرد های خود تنظیمی به طور معنی داری بهزیستی تحصیلی را پیش بینی می کنند و در بررسی رابطه ها بین بهزیستی تحصیلی و راهبرد خودتنظیمی در سطح 01/ 0 رابطه معنی داری وجود دارد نتیجه گیری: تعلیم و تربیت ، فرایندی دامنه دار و چند بعدی است و تحقق اهداف آن ، مستلزم نگاه همه جانبه به عوامل زمینهای ، فردی و بینفردی است که در جریان پیشرفت تحصیلی مداخله میکند . یکی از مشکلات شایع نظامهاي آموزشی بسیاري از کشورهاي جهان چه توسعه یافته و چه در حال توسعه ، کاهش انگیزه به تحصیل است یادگیری راهبردهای خودتنظیمی متغیری ارزشمند در تعلیم و تربیت جدید محسوب می شود هدف اصلی نظام آموزشی و مجریان آن پرورش یادگیرندگان مستقلی است که خود بتوانند فعالیتهای یادگیری را هدف گذاری ، برنامه ریزی و به انجام برسانند.
کلمات کلیدی : بهزیستی تحصیلی راهبردهای خود تنظیمی دانش آموزان