مروری بر اختلالات یادگیری، علل و ویژگی ها آن

فردین فروغی سوها1 مریم عباسی2

1) کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش مدیریت
2) کارشناس ارشد روانشناسی عمومی

محل انتشار : اولین همایش ملی روانشناسی بالینی کودک و نوجوان(cpcauma.ir)
چکیده :
چکیده تقریبا هرکسی ناتوانی های یادگیری را به معنی غیر رسمی آن می شناسد، بنابراین لازم است معلمان، مدیران مدارس، والدین، آسیب شناسان گفتار، روان شناسان، پزشکان و غیره اصطلاح ناتوانی های یادگیری را به شیوه ای رسمی تر بشناسند. ناتوانی یادگیری به عقب ماندگی، اختلال یا رشد با تاخیر در یک یا چند مورد از فرآیند های گفتار، زبان، خواندن، نوشتن، حساب، یا دیگر موضوعات درسی اشاره دارد که حاصل معلولیت روانشناختی است که احتمالا به علت بدکارکردی مغزی و یا اختلال های رفتاری یا هیجانی به وجود می آیند. ناتوانی یادگیری نتیجه عقب ماندگی ذهنی، محرومیت حسی، یا عوامل آموزشی و فرهنگی نیست. اختلالات یادگیری متغیر های مختلف مانند فرآیند اجتماعی شدن و تعاملات فراگیران را تحت تاثیر قرار می دهد. در این پژوهش محقق قصد دارد ضمن مرور تعاریف اختلالات یادگیری به بررسی ویژگی ها، علل و رهنمود های درمانی آن بپردازد. و این امکان را برای مدیران و معلمان فراهم می سازد که متناسب با نیاز خود تعاریف را به کار بسته و از رهنمود های ارائه شده بهره مند گردند. داده های پژوهش از نوع کیفی بوده و از حیث مقطع زمانی، تک مقطی است. شیوه گردآوری و تجزیه و تحلیل داده های پژوهش، مراجعه به اسناد و پژوهش هایی است که قبلا انجام شده است. در نهایت پیشنهادی برای پژوهش های آتی ارائه گردیده است. واژگان کلیدی: اختلالات یادگیری، بدکارکردی مغزی، محرومیت حسی، عوامل آموزشی
کلمات کلیدی : واژگان کلیدی: اختلالات یادگیری بدکارکردی مغزی محرومیت حسی عوامل آموزشی