بررسی اثربخشی آموزش تاب آوری بر خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دارای اضطراب اجتماعی

بررسی اثربخشی آموزش تاب آوری بر خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دارای اضطراب اجتماعی

عیسی جعفری1 صفیه محمودی اصل2 علی سلمانی3

1) دانشیار گروه روانشناسي، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پيام نور، تهران، ایران -
2) کارشناسی ارشد روانشناسی، گروه روانشناسي، دانشگاه آزاد واحد خلخال، اردبیل، ایران.
3) کارشناسی ارشد روانشناسي بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی -

محل انتشار : اولین همایش ملی روانشناسی بالینی کودک و نوجوان(cpcauma.ir)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش تاب آوری بر خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دارای اضطراب اجتماعی مقطع متوسطه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش ¬آموزان پسر ساکن در مدارس شبانه روزی مقطع متوسطه دارای اختلال اضطراب اجتماعی در سال تحصیلی 1399-1398 شهرستان خلخال بود. حجم نمونه 15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل که به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری داده¬ها از برای گردآوری داده ها از پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی استفاده شد. روش پژوهش آزمایشی از نوع (طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل) بود. به گروه آزمایش 10 جلسۀ ۱ ساعته، برنامه آموزشی تاب آوری داده شد، پس از پایان آموزش از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. برای تحلیل داده¬ها از تحلیل کوواریانس چند متغیره و تک متغیره استفاده شد. مجذور اتا نشان¬دهنده اندازه ارتباط بين آموزش تاب آوری در متغیر خودکارآمدی تحصیلی (22/0) است (01/0 P<). بنابراین با اطمینان 90 درصد نتیجه می‌گیریم که بین میانگین‌های گروه آزمایش و کنترل در میزان خودکارآمدی تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد. به عبارتی می¬توان گفت آموزش تاب¬آوری به طور معنی¬داری موجب افزایش میزان خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان شده است.
کلمات کلیدی : آموزش تاب آوری خودکارآمدی تحصیلی اضطراب اجتماعی دانش آموزان.