بررسی اثربخشی آموزش تاب‌آوری بر مدیریت استرس در دانش‌آموزان

بررسی اثربخشی آموزش تاب‌آوری بر مدیریت استرس در دانش‌آموزان

عیسی جعفری1 محبت محمدی2 علی سلمانی3

1) دانشیار گروه روانشناسي، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پيام نور، تهران، ایران -
2) کارشناسی ارشد روانشناسی، گروه روانشناسي، دانشگاه آزاد واحد خلخال، اردبیل،
3) کارشناسی ارشد روانشناسي بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی -

محل انتشار : اولین همایش ملی روانشناسی بالینی کودک و نوجوان(cpcauma.ir)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش تاب¬آوری بر مدیریت استرس دانش¬آموزان مقطع متوسطه دوره اول بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش¬¬آموزان پسر مقطع متوسطه دوره اول درسال تحصیلی 1396-1395 شهرستان خلخال بود. حجم نمونه 15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل که به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری داده¬ها از برای گردآوری داده¬ها از پرسشنامه استرس ادراک شده استفاده شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع (طرح پیش¬آزمون و پس آزمون با گروه کنترل) بود. به گروه آزمایش 9 جلسۀ 90 دقیقه¬ای، برنامه آموزشی تاب¬آوری داده شد، پس از پایان آموزش از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. برای تحلیل داده¬ها از تحلیل کوواریانس چند متغیره و تک متغیره استفاده شد. مجذور اتا نشان¬دهنده اندازه ارتباط آموزش تاب¬آوری در متغیر استرس ادراک شده (42/0) است (01/0 P<). بنابراین با اطمینان 90 درصد نتیجه می‌گیریم که بین میانگین‌های گروه آزمایش و کنترل در میزان استرس ادراک¬شده تفاوت معناداری وجود دارد. به عبارتی می¬توان گفت آموزش تاب¬آوری به¬ طور معنی¬داری موجب کاهش میزان استرس ادراک¬شده دانش¬آموزان شده است.
کلمات کلیدی : آموزش تاب آوری مدیریت استرس دانش آموزان.