بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کمرویی در نوجوانان مبتلا به اضطراب اجتماعی

بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کمرویی در نوجوانان مبتلا به اضطراب اجتماعی

عیسی جعفری1 فرخنده پورعلی2 علی سلمانی3

1) دانشیار گروه روانشناسي، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پيام نور، تهران، ایران -
2) کارشناسی ارشد روانشناسی، گروه روانشناسي، دانشگاه آزاد واحد خلخال، اردبیل، ایران.
3) کارشناسی ارشد روانشناسي بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی -

محل انتشار : اولین همایش ملی روانشناسی بالینی کودک و نوجوان(cpcauma.ir)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کمرویی در نوجوانان مبتلا به اضطراب اجتماعی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دارای اختلال اضطراب اجتماعی در سال تحصیلی 1398-1397 شهرستان خلخال بود. حجم نمونه 15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل که به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری داده¬ها از پرسشنامه اضطراب ¬اجتماعی، پرسشنامه کمرویی استفاده شد. روش پژوهش شبه آزمایشی از نوع (طرح پیش¬آزمون و پس آزمون با گروه کنترل) بود. به گروه آزمایش 8 جلسه¬ی90 دقیقه¬ای شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی داده شد، پس از پایان درمان از هر دو گروه پس¬آزمون گرفته شد. برای تحلیل داده¬ها از تحلیل کوواریانس تک متغیره استفاده شد. مجذور اتا نشان¬دهنده اندازه ارتباط بين درمان شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی در متغیر کمرویی (67/0) است (01/0 P<). بنابراین با اطمینان 90 درصد نتیجه می‌گیریم که بین میانگین‌های گروه آزمایش و کنترل در میزان کمرویی تفاوت معناداری وجود دارد. به عبارتی می¬توان گفت شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی به طور معنی¬داری موجب کاهش میزان کمرویی دانش آموزان مؤثر بوده است.
کلمات کلیدی : شناخت درمانی ذهن آگاهی کمرویی اضطراب اجتماعی نوجوانان