بررسی رابطة انعطافپذیری شناختی و ذهنآگاهی با تابآوری تحصیلی دانشآموزان مقاطع متوسطة شهر مشهد در دوران قرنطینة خانگی
بررسی رابطة انعطافپذیری شناختی و ذهنآگاهی با تابآوری تحصیلی دانشآموزان مقاطع متوسطة شهر مشهد در دوران قرنطینة خانگی
حسین آشیانی1 ثنا نوری مقدم2
1) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه محقق اردبیلی،ایران -
2) استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، ایران -
محل انتشار :
اولین همایش ملی روانشناسی بالینی کودک و نوجوان(cpcauma.ir)
چکیده :
با توجه به شیوع گسترده بیماری کووید-19 و محدودیت های بوجود آمده ناشی از آن، دانشآموزان در هنگام تحصيل با شرايط مشکلساز اجتماعي و آموزشي در کلاس، خانه و اجتماع مواجه شدهاند که ميتواند به شکست آنها در مدرسه منجر شده و زندگي آيندة آنها را با ضعف و ناتواني مواجه سازد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطة انعطافپذیری شناختی و ذهنآگاهی با تابآوری تحصیلی دانشآموزان مقاطع متوسطة شهر مشهد در دوران قرنطینة خانگی ميباشد.جامعه آماری پژوهش،دانشآموزان شاغل به تحصیل در مقاطع متوسطه شهر مشهد (125 دختر و 125 پسر) میباشند که با استفاده از روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند.پرسشنامة انعطاف پذيري شناختي دنیس و واندروال،فرم کوتاه پرسشنامه ذهن آگاهی فرایبورگ و پرسشنامه تابآوری تحصیلی ساموئلز به عنوان مقیاس های جمعآوری داده های این پژوهش به کار رفتند و داده های جمعآوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که میان انعطافپذیری شناختی و ذهن آگاهي با تابآوري تحصيلي رابطه مستقيم معناداري وجود دارد و مؤلفه هاي، جايگزين براي رفتارهاي انساني، راه حلهاي جايگزين و ذهنآگاهي، پيشبين معناداري براي تابآوري تحصيلي بودند.این پژوهش نشان داد که در افراد دارای انعطافپذیری شناختی و ذهنآگاهی بالاتر تابآوری تحصیلی بیشتری وجود دارد و از آنجا که انعطافپذیری شناختی و ذهن آگاهی قابلیت خوبی برای پیشبینی تابآوری تحصیلی دارند؛میتوان با بررسی راهبردهای موثر بر افزایش آنها ،تابآوریتحصیلی را در دانشآموزان بهبود بخشید.
کلمات کلیدی :
انعطافپذیریشناختی
ذهنآگاهی
تابآوریتحصیلی
دانشآموزان