بررسی رابطه کارکرد خانواده با اضطراب اجتماعی در بین دانش آموزان دختر پایه دوم متوسطه

بررسی رابطه کارکرد خانواده با اضطراب اجتماعی در بین دانش آموزان دختر پایه دوم متوسطه

محمد نریمانی1 لیلا رضائی2

1) استاد ممتاز گروه روانشناسی دانشگاه محقق اردبیل
2) دانشجوی کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل

محل انتشار : اولین همایش ملی روانشناسی بالینی کودک و نوجوان(cpcauma.ir)
چکیده :
تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین کارکرد خانواده با اضطراب اجتماعی در بین دانش آموزان دختر پایه دوم متوسطه مشگین شهر انجام شده است روش تحقیق از جمله تحقیقات کاربردی و شیوه‌ی توصیفی – همبستگی می‌باشد. جامعه آماری این تحقیق تمامی دانش آموزان پایه اول متوسطه مشگین شهر می‌باشد. که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تحصیل می‌باشندکه از بین آن‌ها 100 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای و سپس با استفاده نمونه‌گیری ساده انتخاب گردید برای گرداوری اطلاعات مربوط به متغیرها از دو پرسشنامه استاندارد کارکرد خانواده FAD و هراس اجتماعی (Connor and Davidson, 2000) استفاده شده است روایی و پایایی هر دو ابزار مورد تأیید اساتید و کارشناسان می‌باشد. برای تحلیل اطلاعات گرد آوری شده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون تحت نرم‌افزار spss16 استفاده شده است. نتایج به دست آمده از یافته‌های استنباطی نشان داد که رابطه منفی و معناداری بین کارکرد کلی خانواده و مؤلفه‌های آن با اضطراب اجتماعی وجود دارد (05/0p <).
کلمات کلیدی : کارکرد خانواده اضطراب اجتماعی دانش آموزان