بررسی نقش افسردگی در پیش¬بینی اعتیاد به اینترنت نوجوانان مقطع متوسطه دوم

بررسی نقش افسردگی در پیش¬بینی اعتیاد به اینترنت نوجوانان مقطع متوسطه دوم

نسیم امینی1 علی سلمانی2 سیف اله آقاجانی3

1) کارشناسی ارشد روانشناسي بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق، اردبیل، ایران. آدرس پست الکترونیک نویسنده :
2) کارشناسی ارشد روانشناسي بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق، اردبیل، ایران. آدرس پست الکترونیک نویسنده:
3) دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق، اردبیل، ایران. آدرس پست الکترونیک نویسنده:

محل انتشار : اولین همایش ملی روانشناسی بالینی کودک و نوجوان(cpcauma.ir)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش افسردگی در پیش¬بینی اعتیاد به اینترنت دانش¬آموزان مقطع متوسطه دوره دوم شهرستان ساری بود. روش پژوهش توصیفی - همبستگی بود و جامعه آماری آن شامل کلیه دانش¬آموزان مقطع متوسطه دوره دوم بود که در سال 1399 مشغول تحصیل بودند و حجم نمونه به تعداد 100 نفر به صورت نمونه¬گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده¬ها از پرسشنامه افسرگی بک و پرسشنامه اعتیاد به اینترنت کیمبرلی یانگ استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که بین افسردگی (459/0=R) با اعتیاد به اینترنت رابطه مثبت و معنی¬داری وجود دارد (01/0>P). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیر پیش¬بین (مستقل) افسردگی توان پیش¬بینی (متغیر ملاک) اعتیاد به اینترنت دانش¬آموزان را دارد. به¬طور خلاصه از نتایج این پژوهش می¬توان استنباط کرد که افسردگی با اعتیاد به اینترنت رابطه معناداری دارد.
کلمات کلیدی : افسردگی اعتیاد به اینترنت نوجوانان.