پیش بینی انگیزش تحصیلی براساس هوش هیجانی و خلاقیت در دانش آموزان

پیش بینی انگیزش تحصیلی براساس هوش هیجانی و خلاقیت در دانش آموزان

زهرا زماني1 نرجس دوستی2 مهدی ابراهیمی3 سيد محمدحسين موسوي نسب4

1) دانشجوی كارشناسي ارشد، دانشگاه شهيدباهنر كرمان
2) كارشناسي روانشناسی دانشگاه شهيدباهنر كرمان
3) دانشجوی كارشناسي ارشد، دانشگاه شهيدباهنر كرمان
4) دانشیار گروه روانشناسي، دانشگاه شهيد باهنر كرمان

محل انتشار : اولین همایش ملی روانشناسی بالینی کودک و نوجوان(cpcauma.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف، بررسی رابطه هوش ¬هیجانی و خلاقیت با انگیزش تحصیلی در دانش¬آموزان دختر شهرستان زرند كرمان است. اين مطالعه از نوع همبستگی است كه ارتباط بين انگيزش تحصيلي با خلاقيت و هوش هيجاني را بررسي مي¬كند. جامعه آماری را تمامی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهرستان زرند كرمان، در سال تحصیلی 97-96 تشکیل دادند، که 89 نفر به روش خوشه¬ای تصادفی انتخاب و مورد تحليل قرار گرفتند. جهت گردآوري داده¬ها از پرسشنامه¬های انگیزش تحصیلی گی والرند و همکاران، پرسشنامه خلاقیت عابدی و پرسشنامه هوش هیجانی شوت استفاده شد. براي تحليل داده¬ها از روش آماري رگرسيون استفاده گرديد. برای تحليل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شد. یافته¬های پژوهش نشان داد انگیزش تحصیلی با خلاقیت و هوش ‌هیجانی رابطه مثبت و مستقیمی دارد. شدت رابطه در میان انگیزش تحصیلی و هوش هیجانی معنادارتر و بیشتر می‌باشد به عبارت دیگر قدرت پیش‌بینی¬کنندگی خلاقیت و هوش هیجانی در پیش‌بینی انگیزش تحصیلی بالا است. بنابراین این مقیاس¬ها پیش‌بینی‌کننده¬های معتبری برای انگیزش تحصیلی اند.
کلمات کلیدی : انگیزش تحصیلی هوش هیجانی خلاقیت دانش¬آموز