بررسی ارتباط بین دو زبانگی و خلاقیت با نقش واسطه ای کنترل شناختی در کودکان هفت الی دوازده ساله شهرستان میانه

بررسی ارتباط بین دو زبانگی و خلاقیت با نقش واسطه ای کنترل شناختی در کودکان هفت الی دوازده ساله شهرستان میانه

فرهاد شیویاری1 محمد نریمانی2 محمود رستم زاده3 آرزو صفریانی4

1) دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، میانه، ایران
2) استاد گروه روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
3) مدرس، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، میانه، ایران
4) مدرس، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، میانه، ایران

محل انتشار : اولین همایش ملی روانشناسی بالینی کودک و نوجوان(cpcauma.ir)
چکیده :
مقدمه: دو زبانگی و خلاقیت هر دو از مسائل روانی و اجتماعی و فرهنگی تأثیر می‌پذیرند. به همین ترتیب رابطه میان دو زبانگی و خلاقیت نیز ممکن است تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند ویژگی‌های فرهنگی، سن و نوع دو زبانگی قرار گیرد. هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین دو زبانگی و خلاقیت با نقش واسطه ای کنترل شناختی در کودکان هفت تا دوازده ساله بود. روش پژوهش حاضر یک مطالعه از نوع علّی ‌مقایسه‌ای (پس‌رویدادی) که به روش مقطعی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کودکان 7 الی12ساله دو زبانه و تک‌ زبانه شهر میانه در سال 1399 تشکیل می دهند. از آنجایی که حجم جامعه آماری نامشخص بود و با توجه به مقایسه‌ای‌ بودن روش پژوهش، نمونه پژوهش در هر گروه 60 نفر انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، دو عدد پرسشنامه استاندارد آزمون استروپ ، سنجش خلاقیت تورنس بودند. داده های جمع آوری شده با استفاده از تحلیل رگرسیون تعدیلی، همچنین نرم افزار spss نسخه 21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته¬های پژوهش حاضر نشان دادند بین نمرات تمام ابعاد خلاقیت و دو زبانگی ارتباط معناداری وجود دارد و همچنین کنترل شناختی 0/14 درصد از واریانس مربوط به خلاقیت در ارتباط با دو زبانگی را افزایش داده است. نتایج نشان داد دو زبانگی به صورت مثبت و معناداری می تواند ابعاد خلاقیت را پیش بینی کند. درنتیجه دو زبانه ‌بودن مستلزم به‌کارگیری مکانیسم شناختی کارآمد برای مدیریت دو زبان و استفاده مناسب از زبان با توجه به بافت آن است، پس دو زبانگی را می‌توان تمرینی شناختی مداوم و گسترده دانست.
کلمات کلیدی : دو زبانگی خلاقیت نقش واسطه ای کنترل شناختی