بررسی رابطه کنترل عواطف و سلامت روانی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان

بررسی رابطه کنترل عواطف و سلامت روانی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان

رسول شاکری1

1) کارشناسی ارشد مشاوره خانواده دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان

محل انتشار : دومین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma.ir)
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه کنترل عواطف و سلامت روانی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان بود. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، از نوع همبستگي بوده و جامعه آماری آن شامل تمامی دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شاخه نظری می باشندکه نمونه مورد پژوهش تعداد 298 نفر بودند که به روش تصادفی طبقه ای نسبی و بر اساس فرمول کوکران جهت انجام پژوهش انتخاب شدند.و در راستای جمع آوري داده ها از سه پرسش نامه استاندارد کنترل عواطف، سلامت روانی و عملکرد تحصیلی بهره گرفته شد. و جهت تجزيه و تحليل داده ها از آمار توصیفی(میانگین، انحراف استاندارد) و استنباطی(ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه) استفاده شد. در نهایت نتایج حاصل از آن نشان داد بین کنترل عواطف و سلامت روان با عملکرد تحصیلی رابطه ای معکوس و معناداری وجود داشته و از این بین متغیر کنترل عواطف نسبت به دیگر متغیر پیش بینی کننده قوی تری برای عملکرد تحصیلی می باشد. همچنین بین ابعاد کنترل عواطف با عملکرد تحصیلی نیز رابطه ای معکوس و معناداری وجود دارد. و از بین ابعاد سلامت روان، مولفه های نشانه های جسمانی، اضطراب و افسردگی با عملکرد تحصیلی رابطه معکوس و معناداری دارند. بنابراین می توان بیان کرد که کنترل عواطف و سلامت روانی با عملکرد تحصیلی رابطه دارند.
کلمات کلیدی : کنترل عواطف سلامت روانی عملکرد تحصیلی دانش آموزان.