بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر بهبود دانش آموزان مبتلا به اختلال بدشکلی بدن

بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر بهبود دانش آموزان مبتلا به اختلال بدشکلی بدن

وحیده صالح میرحسنی1 سعید علوی2

1) استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام
2) کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه پیام نور مرکز پاکدشت-

محل انتشار : دومین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma.ir)
چکیده :
اختلال بدشکلی بدن از اختلالات شایع روان¬شناختی است که فرد مبتلا به صورت افراطی به بررسی ظاهر خود می¬پردازد و همین مسئله موجب اختلال در بسیاری از جنبه¬های زندگی فرد می¬شود. رویکرد شناختی رفتاری افکار و رفتار¬های نادرست را علت بروز اختلال بدشکلی بدن می¬داند. درمان شناختی رفتاری که بر پایه این رویکرد بنا شده است به اصلاح افکار و رفتار¬های آسیب¬زا می¬پردازد. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر بهبود اختلال بدشکلی بدن در دانش آموزان مبتلا به اختلال بدشکلی بدن بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح گروه کنترل با پیش آزمون-پس آزمون بود. جامعه آماری پژوهش را دانش¬آموزان مقطع متوسطه اول تشکیل می¬دادند که در سال 1398 در شهر قیامدشت مشغول تحصیل بودند. از میان این دانش¬آموزان تعداد 15 دختر و 15 پسر و دو گروه کنترل 15 نفره به صورت تصادفی انتخاب شدند. نتایج بر اساس تحلیل کوواریانس تحلیل و بررسی شد. یافته¬های پژوهش حاکی از اثربخشی معنادار درمان شناختی رفتاری در بهبود اختلال بدشکلی بدن بود بنابراین می¬توان نتیجه گرفت که درمان شناختی رفتاری در درمان اختلال بدشکلی بدن موثر است.
کلمات کلیدی : درمان شناختی رفتاری اختلال بدشکلی بدن بدریخت انگاری بدن