نیازهای طراحی فضاهای اداری در مواجهه با ویروس (نمونه موردی: ویروس کرونا)

نیازهای طراحی فضاهای اداری در مواجهه با ویروس (نمونه موردی: ویروس کرونا)

پریسا پورعبدالهی نوید1 سميرا ابوعلي2

1) دانشجوی دکتری، گروه معماری، دانشکده معماری و هنر، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران -
2) کارشناسی ارشد معماری داخلی، گروه معماری داخلی، دانشکده معماری و هنر، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران -

محل انتشار : دومین کنفرانس مدیریت شهری، شهرسازی و معماری(2ncau.ir)
چکیده :
ساختمان هاي اداري مانند بانك ها و شركت ها از مراكز مهم شهرهاي امروزي مي باشند و معمولاً كاركرد متناسبي با ذائقه كاركردي بسياري از مردم ندارند. بیماری های ویروسی، تنفسی و در حال حاضر ویروس کرونا كه جهان را دچار مشكل کرده است، در اين ساختمان ها انتشار پيدا مي كند. طراحی فضاهای داخلی باتوجه ويژه به وجود بيماري هاي ويروسي از جمله ويروس كرونا در محیط های کاری و اداري به منظور افزايش بهره وری، سلامت کارکنان و دوام کاربری ضروري بوده و باعث ايجاد فضایی پویا برای تمام استفاده کنندگان خواهد شد. هدف از این پژوهش دستیابی به نیازهای طراحی فضاهای مراکز اداری در مواجهه با بیماری های عفونی و ویروسی از جمله ویروس کرونا می باشد. در این پژوهش از روش تحلیلی- توصیفی استفاده شده است. ابزار گردآوری این تحقیق کتابخانه ای بوده و استفاده از اسناد و مدارک موجود در دسترس می باشد. نتایج این پژوهش نشان می دهد که با در نظر گرفتن بيماري هاي واگيردار از جمله ويروس كرونا و ميزان سرايت بسيار بالاي آن ها مي بايست به نكاتي از جمله تهويه هوا، استفاده از فضاهاي بزرگ با سقف هاي بلند توجه نمود و فضاهای باز و آفتاب خور كه خاصیت میکروب زدایی دارند را در طراحي اين ساختمان ها در نظر گرفت.
کلمات کلیدی : طراحی فضاهای اداری بيماري هاي ویروسي ویروس کرونا تهويه هوا.