تأثیر برند در شکل گیری گرافیک محیطی معماری داخلي فروشگاه هاي بنتون

تأثیر برند در شکل گیری گرافیک محیطی معماری داخلي فروشگاه هاي بنتون

پریسا پورعبدالهی نوید1

1) دانشجوی دکتری، گروه معماری، دانشکده معماری و هنر، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران -

محل انتشار : دومین کنفرانس مدیریت شهری، شهرسازی و معماری(2ncau.ir)
چکیده :
برند يا نام تجاری، مجموعه دلالت های ذهنی نشانه های مصرف شده یک محصول و تداوم این رمزگان برای دستیابی به ذهنیت واحد پیرامون یک مجموعه تولید بوده و یکی از مهم ترین دغدغه ها در زمینه طراحی و تولید کالاهای مصرفی، بخصوص در مد پوشاک است. مطالعه طراحی برند بنتون در کنار عوامل مختلف، تأثیر رنگ را بر رفتار مشتریان مشخص مي كند. فروشگاه هاي بنتون در شهرهاي مختلف باتوجه به مكان و شرايط خاص خود طراحي شده اند. طراحی گرافیک محیطی می تواند به تسهیل در ارتباط، ادراک محیط و ایجاد هویت بصری اشاره نمايد. گرافیک محیطی به تجسم نمودن مفاهیم عمومی و اختصاصی موضوعات مختلف در محیط های گوناگون، براي انتقال صریح مفاهیم به مخاطب با رعایت اصول زیبايي شناسی در هنر گرافیک مطرح است، به گونه ای که بتواند رفتاري مطلوب در فرد ايجاد كند. لوگو نيز عنصري گرافیکی برای شناسایی یک محصول بوده و مانند یک امضا مي باشد و اولین عنصر بصری است که مخاطب توسط آن، با برند ارتباط ايجاد می كند و به عنوان بخشی از کلیت معنایی برند، تفاوت و تأثیر در انتخاب برند را به دنبال دارد. هدف از این پژوهش، بررسی و یافتن تأثیر برند در شکل گیری گرافیک محیطی معماری داخلی فروشگاه هاي بنتون مي باشد. این پژوهش کاربردی بوده و از نوع تحلیلی- توصیفی و كيفي می باشد. ابزار مورد استفاده تحقیق کتابخانه ای، و استفاده از منابع موجود در دسترس و نمونه فروشگاه هاي بنتون می باشد. اين پژوهش نشان داده برند بنتون با استفاده از رنگ هاي متنوع و چيدمان خاص و لوگوي سبز مخصوص خود، توانسته حس همسان سازي و مشابهت را منتقل كند و با استفاده از پوستر مانكن هاي رنگين پوست، حس ضد نژاد پرستي و دوري از نفرت را القا كرده و فروش بيشتر و پايبندي مشتري را تقويت كند.
کلمات کلیدی : تأثیر برند گرافیک محیطی معماری داخلی فروشگاه لوگو بنتون.