پیش بینی خودکنترلی براساس خودنظم جویی هیجانی در دانش آموزان دختر

پیش بینی خودکنترلی براساس خودنظم جویی هیجانی در دانش آموزان دختر

سمانه لک1 حیدر علی زارعی2

1) کارشناس¬ارشد روان¬شناسی تربیتی، گروه روان شناسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران.
2) دانشیار روان¬شناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی و روان شناسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران.

محل انتشار : دومین همایش ملی مدرسه آینده(fschuma2.ir)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر پیش بینی خودکنترلی بر اساس خودنظم جویی هیجان بود. طرح پژوهش از نوع توصیفی – همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر خوی به تعداد 1280 نفر در سال تحصیلی 1397-1396 تشکیل می دهند. در پژوهش حاضر 295 نفر از دانش آموزان با استفاده از شیوه نمونه گیری خوشه ای انتخاب و به پرسشنامه های خودکنترلی تانجی و همکاران (2004)، و مقیاس خودنظم جویی هیجان گارنفسکی و همکاران (2001) پاسخ دادند. داده های جمع آوری شده به روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد بین خودنظم جویی هیجان در ملامت خویش، نشخوارگری، فاجعه سازی و ملامت دیگران با خودکنترلی رابطه منفی معنی داری و در پذیرش، تمرکز مجدد مثبت، تمرکز مجدد بر برنامه ریزی، ارزیابی مجدد مثبت و دیدگاه گیری با خودکنترلی دانش آموزان رابطه مثبت معنی دار وجود دارد. در نهایت نتایج تحلیل رگرسیون به منظور تبیین سهم هر یک از متغیرها در پیش بینی خودکنترلی نشان داد که پذیرش (9 درصد) بیشترین سهم را در پیش بینی خودکنترلی دانش آموزان دارد. با توجه به این یافته ها می توان خودکنترلی دانش آموزان دختر را بر اساس خودنظم جویی هیجانی آنها پیش بینی کرد.
کلمات کلیدی : واژگان کلیدی: خودکنترلی خودنظم جویی هیجان دانش آموزان دختر