نقش مدرسه در تبیین و ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی

نقش مدرسه در تبیین و ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی

مهردادبرون1

1) فازق التحصیل کارشناسی فناوری اطلاعات دانشگاه جامع لوله سازی

محل انتشار : دومین همایش ملی مدرسه آینده(fschuma2.ir)
چکیده :
هدف از این مقاله، بررسی نقش مدرسه در تبیین و ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی است. پس از بیان مقدمه و مسأله و تبیین مفاهیم و مبانی نظری مربوطه، به بررسی موضوع پرداخته شد. نتیجه این که با تبدیل مدرسه به شکل ساده ای از جامعه ی اسلامی- ایرانی مروج ارزش های ملی و دینی تا در قالب آن فراگیران، رفتارها و الگوهای اسلامی و ایرانی را تجربه کنند، همچنین با آموزش هنجارها و ارزش های اسلامی و ایرانی در قالب حوزه های یادگیری، راهبردهای آموزشی و ارزشیابی و فعالیت های فوق برنامه؛ تأمین مواد، تجهیزات و رسانه ها و بکارگیری آن ها در انتقال مستقیم و غیرمستقیم ارزش های مذکور؛ معماری فضاهای فیزیکی منطبق با معیارها و فرهنگ اسلامی- ایرانی؛ حاکمیت الگوهای رفتاری برگرفته از آموزه های دین مبین اسلام و سنن ایرانی بر روابط اجتماعی درون مدرسه و تقید اولیای مدرسه به این ارزشها؛ برگزاری مراسمات ملی و دینی؛ ارائه بسته های فرهنگی و آموزش های خانواده؛ سبک زندگی اسلامی- ایرانی را به بهترین نحو به فراگیران شناساند و در وجود آن ها نهادینه کرد.
کلمات کلیدی : مدرسه سبک زندگی اسلامی- ایرانی