بررسی عوامل موثر در پرخاشگری دانش آموزان دوره ابتدایی ناحیه 1 شهر اردبیل از دیدگاه معلمان

بررسی عوامل موثر در پرخاشگری دانش آموزان دوره ابتدایی ناحیه 1 شهر اردبیل از دیدگاه معلمان

سمیرا نوری1 دکتر علی رضایی شریف2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی
2) دانشیار گروه مشاوره دانشگاه محقق اردبیلی

محل انتشار : سومین همایش ملی آسیب های اجتماعی (asibuma.ir)
چکیده :
با توجه به شیوع بالای پرخاشگری در بین دانش آموزان دوره ابتدایی و اهمیت کنترل آن ، پژوهش حاضر با هدف تعیین زمینه ها و علل رفتار پرخاشگرانه دانش آموزان و عوامل برانگیزاننده پرخاشگری صورت گرفته است. تا با آگاهی از این زمینه ها در جهت کاهش آن در جامعه اقدامات مثبتی انجام گیرد.روش بررسی : با توجه به موضوع پژوهش حاضر از روش توصیفی پیمایشی و پس رویدادی که بررسی علل پس از وقوع رویداد هاست استفاده شده است جامعه آماری را تمام معلمان دوره ابتدایی شهر اردبیل در سال 91- ۹0 تشکیل می دهند و نمونه آماری ۲۰ نفر از معلمان ابتدایی که به صورت تصادفی انتخاب شده اند می باشد .ابزار گردآوری داده ها یا اطلاعات پرسشنامه 20 سوالی است که با توجه به سوالات تحقیق این مقاله تهیه شده است. داده ها با استفاده از spss تحلیل شده و نتایج نشان دادند که تاثیر محیط خانواده ، رفتار معلم ،محیط زندگی و همسالان به میزان زیادی در ایجاد رفتار پرخاشگرانه دانش آموزان موثر هستند.نتیجه گیری کلی : پرخاشگری بیشتر عامل بیرونی دارد و با کنترل محرکهای محیطی می توان میزان پرخاشگری را کاهش داد . در این بررسی تاثیر محیط خانه و خانواده بیشتر از عوامل دیگر بود.
کلمات کلیدی : پرخاشگری دانش آموزان معلمان