تحلیل و بررسی مفاهیم و رویکردهای تجزیه و تحلیل و طراحی شغل

تحلیل و بررسی مفاهیم و رویکردهای تجزیه و تحلیل و طراحی شغل

شمس الدین نیک منش1 سهیلا نورعلی2

1) استادیار گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور البرز، ایران
2) کارشناس ارشد رشته مدیریت دولتی، گرایش توسعه منابع انسانی، دانشگاه پیام نور البرز، واحد ماهدشت.

محل انتشار : سومین کنفرانس مهندسی صنایع ،اقتصاد و مدیریت والنسیا اسپانیا(iemconf.com)
چکیده :
تجزیه و تحلیل و طراحی شغل از عوامل ضروری و کلیدی در موفقیت و رشد سازمان محسوب می شوند. تجزیه و تحلیل شغل در مرکز فعالیت های مدیریت منابع انسانی قرار گرفته و به عنوان یک اقدام مدیریتی بسیار حیاتی در هر سازمانی به حساب می آید. لازمه اثربخش بودن فعالیت های مدیریت منابع انسانی و برنامه ریزی نیروی انسانی، فراهم بودن اطلاعات مناسب و کافی است، که این اطلاعات از طریق تجزیه و تحلیل شغل در اختیار مدیریت سازمان قرار می گیرند. بنابراین، تجزیه و تحلیل شغل شرط لازم و اساسی برای یک برنامه ریزی نیروی انسانی موثر و کارآمد در سازمان های هدف محور به حساب می آید. از سویی دیگر، طراحی شغل نیز به عنوان ساختار استراتژیک یک شغل باعث می شود تا کارکنان همزمان با اجرای اثربخش وظایف شغلی خود از انجام آنها نیز لذت برده و حس خوشایندی داشته باشند. بدین ترتیب، طراحی مناسب مشاغل منجر به افزایش عملکرد، بهره وری، اثربخشی سازمانی و همچنین ارتقای انگیزه، رضایت شغلی و بهبود کیفیت زندگی کاری کارکنان می گردد. بنابراین، اهمیت و نقش برجسته تجزیه و تحلیل و طراحی شغل در مدیریت منابع انسانی باعث شده تا در این تحقیق ضمن ارائه مفاهیم و تعاریف کاربردی به تشریح اهمیت، ضرورت و اهداف مولفه های تحقیق و نیز بیان رویکردها و روش ها پرداخته شود. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی است. به منظور گردآوری داده ها نیز از روش کتابخانه ای و مطالعه کتب تخصصی، مقالات و ادبیات مرتبط استفاده شده است.
کلمات کلیدی : تجزیه و تحلیل شغل طراحی شغل مدیریت منابع انسانی