اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر افکار ناکارآمد در کارمندان 115 دانشگاه علوم پزشکی بابل

اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر افکار ناکارآمد در کارمندان 115 دانشگاه علوم پزشکی بابل

فاطمه مصلحی جویباری1 میترا مصلحی جویباری2 هدی بابایی3 رحیم کریم پور4 سیده معصومه حسینی5

1) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روان شناسی، موسسه آموزش عالی فروردین، قائمشهر، ایران.
2) دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روان شناسی، موسسه آموزش عالی فروردین، قائمشهر، ایران.
3) دکتری روانشناسی، گروه روان شناسی، موسسه آموزش عالی فروردین، قائمشهر، ایران.
4) کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روان شناسی، موسسه آموزش عالی فروردین، قائمشهر، ایران.
5) کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران.

محل انتشار : اولین همایش ملی رواندرمانی ایران(psthir.ir)
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر افکار ناکارآمد در کارمندان 115 دانشگاه علوم پزشکی بابل بود. روش پژوهش حاضر، آزمایشی با طرح پیش آزمون_ پس آزمون با گروه کنترل و گمارش تصادفی می باشد. جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه کارمندان 115 دانشگاه علوم پزشکی بابل در سال 1397 به تعداد 90 نفر بودند. حجم نمونه با توجه به طرح پژوهش، برای هر گروه آزمایش و کنترل 15 نفر و در مجموع 30 نفر در نظر گرفته شد که به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزارگرد آوری دادها پرسشنامه نگرش های ناکارآمد (1987) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها روش های آماری توصیفی(میانگین، انحراف استاندارد، کجی و کشیدگی) و آمار استنباطی تحلیل کواریانس چند متغیری به کمک نرم افزار spss نسخه 24 استفاده شد. نتايج به دست آمده از پژوهش بيانگر آن است كه، آموزش ذهن آگاهی بر افکار ناکارآمد در کارمندان 115 دانشگاه علوم پزشکی بابل تأثير مثبت دارد (p<0/05). بدین معنی آموزش ذهن آگاهی باعث کاهش افکار ناکارآمد در کارمندان 115 دانشگاه علوم پزشکی بابل می شود. کلید واژه: ذهن آگاهی، افکار ناکارآمد، کارمندان
کلمات کلیدی : کلید واژه: ذهن آگاهی افکار ناکارآمد کارمندان