اثربخشی برنامه ی آموزش پیشگیری از عوارض شیمی درمانی بر میزان افسردگی و اضطراب بیماران مبتلا به سرطان تحت شیمی درمانی

اثربخشی برنامه ی آموزش پیشگیری از عوارض شیمی درمانی بر میزان افسردگی و اضطراب بیماران مبتلا به سرطان تحت شیمی درمانی

مریم همتی قراملکی1 نسرین اکبری شهابی2

1) استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر ـ ایران ـ
2) مربی دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی

محل انتشار : اولین همایش ملی رواندرمانی ایران(psthir.ir)
چکیده :
هدف از این مطالعه ارزیابی اثربخشی برنامه آموزشی شیمی درمانی بر افسردگی و اضطراب در بیماران سرطانی تحت شیمی درمانی بود. طی سه ماه، از 80 بیمار مراجعه کننده به شیمی درمانی در بیمارستان شهید قاضی طباطبایی تبریز ، 50 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده به روش قرعه کشی انتخاب شدند وبه طور تصادفی هم به دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند واز طرح آزمایش میدانی پیش آرمون و پس آزمون با گروه گواه استفاده شد نحوه ی اجرای تحقیق به این صورت بود که با استفاده از مصاحبه ی چهره به چهره به مقیاس اضطراب و افسردگی بیمارستانی (HADS) انجام شد. گروه آزمایش یک برنامه آموزشی شیمی درمانی را در چهار جلسه با هدف کاهش افسردگی و اضطراب در بیماران با جلوگیری از عوارض شیمی درمانی دریافت کردند. اما یافته ها نشان داد که آنها از اضطراب رنج می بردند و نیمی از آنها افسرده بودند. تجزیه و تحلیل کوواریانس نشان داد که تأثیر این برنامه در کاهش اضطراب و افسردگی بیماران قابل توجه نیست، اگرچه کمی کاهش یافته است. با توجه به تأثیر موفقیت آمیز برنامه های رواندرمانی سایر محققان، بخصوص رفتاری و شناختی می توان از آنها علاوه بر این برنامه استفاده کرد تا برنامه رسمی بیمارستانها به شیمی درمانی اختصاص داده شود و بر سلامت جسمی و روانی بیماران تحت شیمی درمانی تأثیر مثبت بگذارد.
کلمات کلیدی : بیماران مبتلا به سرطان اضطراب افسردگی برنامه ی پیشگیری از عوارض شیمی درمانی و روان درمانی رفتاری شناختی.