مقایسه مولفه های مهارت های اجتماعی در بیماران افسرده و عادی

عسگر امیری1 مرتضی کریمی کته شوری2 علی پناهنده سوها3 دکتر سیف الله آقاجانی4

1) کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
2) دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه محقق اردبیلی
3) دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه محقق اردبیلی
4) دانشیار، روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه محقق اردبیلی

محل انتشار : اولین همایش ملی رواندرمانی ایران(psthir.ir)
چکیده :
هدف از تحقيق حاضر مقایسه ایعاد مهارت های اجتماعی در بیماران افسرده و عادیود. روش پژوهش علّی- مقایسه¬ای می¬باشد و جامعه آماری این پژوهش شامل بیماران افسرده و افراد عادی مراجعه کننده به کلینیک های درمانی در سطح شهر اردبیل در سال 1400-1399 می¬باشد. روش نمونه‌گیری این پژوهش به صورت دردسترس می¬باشد به این صورت که از بین بیماران افسرده به تعداد 60 نفر انتخاب شده است و به همان میزان نیز از بین گروه افراد عادی انتخاب و به پرسشنامه‌ی مهارتهای اجتماعی، جواب دادند. نتایج بدست آمده با استفاده از نرم افزار 23-SPSS پردازش و با آزمونهای تحلیل واریانس چند متغیره(MANOVA) مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت است. یافته¬های پژوهش نشان داد كه مولفه¬های مهارت¬های اجتماعی مناسب، رفتارهای غیر اجتماعی، پرخاشگری و رفتارهای تکانشی، برتری طلبی و رابطه با همسالان در بیماران افسرده و عادی متفاوت است. نتايج نشان مي¬دهد كه ابعاد مهارتهای اجتماعی شامل (مهارت¬های اجتماعی مناسب، برتری طلبی و رابطه با همسالان) در افراد عادی بيشتر از بیماران افسرده است و همچنین رفتارهای غیر اجتماعی و پرخاشگری و رفتارهای تکانشی در بیماران افسرده بیشتر از افراد عادی است در نتیجه می¬توان بیان کرد مهارتهای اجتماعی در بیماران افسرده و عادی متفاوت است و می¬توان با بالا بردن مهارتهای اجتماعی در بیماران افسرده شاهد کاهش افسردگی این بیماران باشیم.
کلمات کلیدی : مهارت¬های اجتماعی مناسب رفتارهای غیر اجتماعی پرخاشگری رفتارهای تکانشی برتری طلبی رابطه با همسالان افسردگی