بررسی تاثیر تحریک الکتریکی فراجمجمه ای با دستگاه TES بر افزایش توجه و تمرکز دانش آموزان با اختلال یادگیری مراجعه کننده به کلینیک های شهر تهران

بررسی تاثیر تحریک الکتریکی فراجمجمه ای با دستگاه TES بر افزایش توجه و تمرکز دانش آموزان با اختلال یادگیری مراجعه کننده به کلینیک های شهر تهران

بابک وزیری1 مهدی پورنامداری2

1) دکترای روانشناسی رفتاری از دانشگاه پاسیفیک آمریکا
2) دکترای روانپزشکی مدیریت کلینیک مهستان

محل انتشار : سومین کنفرانس روانشناسی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی و مشاوره والنسیا اسپانیا(cpsconf.com)
چکیده :
تحریک الکتریکی مغز همچنین تحت عنوان تحریک مغزی فوکال شکلی از الکتروتراپی است و تکنیکی است که در تحقیقات و نوروبیولوژی بالینی برای تحریک یک نورون یا شبکه عصبی در مغز از طریق تحریک مستقیم یا غیر مستقیم غشای خود سلول با استفاده از جریان الکتریکی استفاده می‌شود.تحریک فراجمجمه ای با جریان الکتریکی ، تکنیک توانبخشی عصبی جدیدی است که در درمان طیف وسیعی از بیماری ها مؤثر بوده و نویدبخش کاربردهای توانبخشی و بالینی می­باشد. استفاده از این روش آسان بوده و تنها عوارض جانبی نامطلوب خفیفی در نتیجه استفاده از آن مشاهده شده است. هر اختلالی که در آن موفقیت تحصیلی فرد، با توجه به سن و آموزش و هوش و يا براساس آزمون‌های معیار خواندن و نوشتن و محاسبه، از آنچه انتظار می‌رود بسیار کمتر باشد، اختلال یادگیری توصیف می‌شود. پيش زمينه و هدف: هدف اصلي پژوهش حاضر بررسي اثربخشي تحريک الکتريکي فرا جمجمه اي ، بر توجه دانش آموزان داراي اختلال يادگيري است. مواد و روش کار: ۲۰ دانش آموز مقطع ابتدايي داراي اختلال يادگيري خاص به شيوه نمونه گيري هدفمند انتخاب گرديدند و به صورت تصادفي به دو گروه آزمايش و کنترل (۱۰ نفر در هر گروه) تقسيم شدند. ابتدا توجه انتخابي آزمودني ها با کمک آزمون استروپ ارزيابي گرديد. سپس در گروه آزمايش، بر اساس سيستم ۲۰-۱۰ دو الکترود آند به طور همزمان در نواحي F3 و P3 و الکترود کاتد در ناحيه FP2 روي سر قرار داده شدند و جريان الکتريکي با فرکانس ۱۰ هرتز (موج آلفا)،شدت ۱ ميلي آمپر و مدت ۲۰ دقيقه ارائه گرديد. پروتکل مشابهي براي گروه کنترل استفاده شد با اين تفاوت که فقط ۳۰ ثانيه تحريک دريافت کردند. در پايان مجدداً آزمون استروپ گرفته شد. داده ها با استفاده از روش کوواريانس چندمتغيره تحليل شدند. يافته ها: يافته ها نشان داد که تحريک الکتريکي فراجمجمه اي با موج آلفا توانست بر دقت و زمان واکنش دانش آموزان داراي اختلال يادگيري تأثير مثبت و معني داري (05/0>p (بگذارد. بحث و نتيجه گيري: نتايج حاصل حاکي از آن است که تحريک الکتريکي با موج آلفا در ناحيه P3-F3 افراد داراي اختلال يادگيري ميتواند بر روي بهبود توجه آنها اثربخش باشد و کارکردهاي توجهي آنها را بهبود ببخشد. لذا ميتوان از اين روش به عنوان يک روش غير دارويي، براي بهبود کارکردهاي توجهي اين افراد استفاده نمود.
کلمات کلیدی : اختلال يادگيري تحريک الکتريکي فراجمجمه اي اختلال عدم توجه دستگاه TES