بررسي تاثير تحصيلات والدين بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان

بررسي تاثير تحصيلات والدين بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان

الهه سپنج1 داود عبدالهی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد رشته آموزش وپروش ابتدايي، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره)، شهرری
2) دکترای تخصصی برنامه¬ریزی آموزشی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره)، شهرری

محل انتشار : سومین کنفرانس روانشناسی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی و مشاوره والنسیا اسپانیا(cpsconf.com)
چکیده :
زمينه و هدف: این تحقيق با هدف بررسی تاثير تحصيلات والدين بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان انجام شد. مواد و روش تحقيق: روش مطالعه در این تحقیق به صورت مطالعه کتابخانه¬ای بوده است. برای این منظور از مطالب موجود درمقاله، تحقیق¬های چاپ شده و همچنین مطالب دیجیتالی استفاده شده است. يافته¬ها و نتايج: خانواده و مدرسه دو رکن اساسی در آموزش¬وپرورش دانش¬آموزان است. در خانواده والدين اولین الگوهای فرزندان خود هستند که فرزندان با همانندسازی و تقلید، الگوی رفتاری والدین خود را یاد می¬گیرند و وقتی وارد مدرسه می¬شوند تحت تاثیرافکار و رفتار معلمان خود قرار گرفته، به شکل¬های مختلف، رفتارها و الگوهای جدید را از آنان فرا می¬گیرند. تحصیلات والدین، سرآغاز و زیربنای پیشرفت جریان زندگی خانواده و جامعه است. تحقيقات نشان داد كه بین سطح سواد والدین و پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان رابطه مستقیم وجود دارد. هرچه میزان سطح سواد والدین در سطح دیپلم و بالاتر باشد، پیشرفت تحصیلی دانش آموز بیشتر است و هر چه میزان سطح سواد والدین در حد سیکل و پایین¬تر باشد، پیشرفت تحصیلی دانش¬آموز کمتر است. پس دانش آموزانی که خانواده تحصیل کرده دارند در امر تحصیل پیشرفت و ترقی بیشتری دارند.
کلمات کلیدی : والدین تحصیلات پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان