ارتباط بین ویژگی¬های شخصیتی مدیران با مهارت¬های شغلی آن¬ها با نقش تعدیل¬کننده انضباط اداری در آموزش¬وپرورش استان مازندران

ارتباط بین ویژگی¬های شخصیتی مدیران با مهارت¬های شغلی آن¬ها با نقش تعدیل¬کننده انضباط اداری در آموزش¬وپرورش استان مازندران

معصومه حسن پور1

1) دکتری تخصصی مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان مازندران پردیس خواهران واحد ساری

محل انتشار : سومین کنفرانس روانشناسی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی و مشاوره والنسیا اسپانیا(cpsconf.com)
چکیده :
هدف این پژوهش تعیین ارتباط بین ویژگی¬های شخصیتی مدیران با مهارت¬های شغلی آن¬ها با نقش تعدیل¬کننده انضباط اداری در آموزش¬وپرورش استان مازندران بوده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، روش گردآوری اطلاعات میدانی و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران آموزش¬وپرورش استان مازندران در سال 1399 که تعداد آن¬ها 640 نفر بودند، با استفاده از فرمول کوکران و با روش نمونه¬گيري تصادفي طبقه¬اي 240 نفر به¬عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه¬های استاندارد ویژگی¬های شخصیتی مک¬کری و کاستا (1985)، مهارت شغلی هاکمن و اولدهام (1980) و انضباط اداری کورنلیوس (1999) بود. روایی این پرسشنامه¬ها توسط متخصصان مورد تأیید قرار گرفت، پایایی از طریق ضریب آلفای کرونباخ (ویژگی¬های شخصیتی برابر 89/0، مهارت شغلی برابر 88/0 و انضباط اداری برابر 96/0 صدم) محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها نیز از بخش توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم‌افزارهای Spss و Lisrel استفاده شد. نتایج نشان داد که بین ویژگی¬های شخصیتی مدیران با مهارت¬های شغلی آن¬ها با نقش تعدیل¬کننده انضباط اداری در آموزش¬وپرورش استان مازندران ارتباط وجود دارد. می¬توان گفت انضباط اداری به¬عنوان تعدیل¬کننده نقش زیادی در ارتباط بین هر یک مولفه¬های شخصیتی مدیران با مهارت¬های شغلی آن¬ها دارد.
کلمات کلیدی : ویژگی¬های شخصیتی مدیران مهارت¬های شغلی انضباط اداری