بررسی تاثیر روش حل مسئله بر ایجاد خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش ¬آموزان

بررسی تاثیر روش حل مسئله بر ایجاد خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش ¬آموزان

فریبا سبحانی1 داود عبدالهی2

1) - دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش و پرورش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یادگارامام خمینی (ره) ، شهر ری
2) دکتری تخصصی برنامه ریزی آموزشی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یادگار امام خمینی (ره) ، شهر ری

محل انتشار : سومین کنفرانس روانشناسی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی و مشاوره والنسیا اسپانیا(cpsconf.com)
چکیده :
زمینه و هدف : هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر روش حل مسئله بر ایجاد خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است. که با این روش بتوانیم زمینه و شرایطی در نظام آموزشی کشور مهیا سازیم تا علاقمندی و توانایی خوبی در دانش¬آموزان جهت پیشرفت در درس¬ها و هم چنین، توانایی وقدرت تفکر خلاق و ایجاد خلاقیت در دانش¬آموزان را ایجاد کنیم . مواد و روش تحقیق : روش مطالعه در این تحقیق به صورت مطالعه¬ی کتابخانه¬ای بوده است. برای این منظور از مطالب موجود در مقاله¬ها، تحقیق¬های چاپ شده و همچنین ازمطالب دیجیتالی استفاده شده است . یافته ها و نتایج : حل مسئله یکی از روش¬های یادگیری است که در زندگی روزمره و در کشف مسائل پیچیده علمی کاربرد دارد. راهبرد حل مسئله دانش¬آموزان را در فرایند یادگیری فعال نموده و به کمک تجربیات و دانش سبب شده یادگیری عمیق و مادام العمر در آنان توسعه یابد. با بررسی بر روی تحقیقات نشان داده شده است که بین روش تدریس حل مسئله و افزایش خلاقیت و پیشرفت تحصیلی رابطه¬ی معناداری وجود دارد. همچنین روش حل مسئله بر انگیزش و ایجاد تفکر خلاق در دانش¬آموزان و دانشجویان اثر بخش بوده است. در نتیجه شیوه¬ی مبتنی بر حل مسئله و نیز فراهم کردن محیطی که دانش آموزان خود تجربیات یادگیری را بنا نهند به طور چشمگیری باعث افزایش انگیزه¬ی تحصیلی وپیشرفت تحصیلی وخلاقیت در دانش آموزان می¬شود. این روش رویکرد نوینی است که به دانش¬آموز کمک می¬کند تا خود معمار دانش خود باشد .معلم از طریق نوگرایی زمینه¬ساز کنجکاوی و خلاقیت دانش¬آموز می¬شود. بنابراین روش¬های نوین یاددهی نسبت به روش سنتی کارایی بیشتری دارد و دانش¬آموزانی که با این روش آموزش دیده¬اند پیشرفت تحصیلی و خلاقیت بیشتری از خود نشان می¬دهند.
کلمات کلیدی : یادگیری روش نوین تدریس حل مسئله خلاقیت پیشرفت تحصیلی