نقش معلم در رشد خلاقیت و نوآوری دانش آموزان از طریق استفاده از روش های تدریس

نقش معلم در رشد خلاقیت و نوآوری دانش آموزان از طریق استفاده از روش های تدریس

لیلا سرآمد1 داود عبدالهی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی ,آموزش و پرورش ابتدایی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) ، شهرری
2) دکترای تخصصی برنامه ریزی آموزشی ، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) ، شهرری

محل انتشار : سومین کنفرانس روانشناسی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی و مشاوره والنسیا اسپانیا(cpsconf.com)
چکیده :
هدف از انجام این تحقیق ، بررسی نقش معلم در رشد خلاقیت و نوآوری دانش آموزان از طریق استفاده از روش های تدریس است . بهترین محیط برای رشد و پرورش خلاقیت های دانش آموزان ، کلاس درس است و بهترین فردی که می تواند در این فرایند رشد نقش اساسی وموثر داشته باشد معلم است زیرا با شناخت ویژگی های فردی دانش آموزان می تواند به تناسب توانمندی برای بروز ابتکارات و خلاقیت ها زمینه سازی و برنامه ریزی کند. روش مطالعه در این تحقیق به صورت مطالعه کتابخانه ای بوده است . برای این منظور از مطالب موجود در مقاله ، تحقیق های چاپ شده و همچنین مطالب دیجیتالی استفاده شده است . روش تدریس یکی ازمهم ترین نیازهای جوامع بشری و از محورهای توسعه می باشد. در مدارس جایگاه ویژه ای برای این امر در نظر گرفته شده است تا بدین وسیله تفکر خلاق پرورش یابد. روش هاي تدریس مبتنی بر ذهن ،موجب پرورش مهارت هاي رفتاري و عملکردي، پرورش و رشد قدرت تفکر ، پرورش مهارت هاي هنري، رشد مهارت هاي ابداعی و خلاقانه در دانش آموزان ابتدایی می شود. نتایج نشان داد که روش های نوین تدریس با رویکرد فعال بر پرورش تفکر در دانش آموزان موثر است. تدریس رویکرد فعال بر پرورش تفکر خلاق پایه ابتدایی و دانش آموزان به شیوه آموزش سنتی اثر مثبت دارد. استفاده ازشیوه هایی که متکی بر مشارکت فعال دانش آموزان در درس و بحث باشد و به دانش آموزان فرصت کافی جهت ارائه یافته های خود،راه حل های مختلف برای حل مسائل و شیوه های ابتکاری داده شود ،در کلیه فعالیت های فوق برنامه باید برای دانش آموزان میدان عمل جهت بروز و پرورش ابتکارات و خلاقیت داده شود و از جاذبه این گونه فعالیت ها جهت پرورش روح تفکر و تحقیق در دانش آموزان استفاده شود.
کلمات کلیدی : خلاقیت نوآوری تدریس