شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر بازاریابی بندر شهید رجایی با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی
شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر بازاریابی بندر شهید رجایی با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی
حمیدرضا ایزدی1 فریبا فرهانیان2
1) استاديار گروه اقتصاد، دانشگاه دريانوردي و علوم دريايي چابهار
2) Fariba Farhanian
محل انتشار :
سومین کنفرانس روانشناسی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی و مشاوره والنسیا اسپانیا(cpsconf.com)
چکیده :
بنادر تجاری در جهت جوابگو بودن به تقاضای جهانی باید به نیازهای مختلف استفاده¬کنندگان و مشتریان خود توجه ویژه داشته و درصدد برآورده نمودن آنها بصورت کارا و اثربخش برآیند. دليل اينكه يك بندر براي مشتري انتخاب مي¬شود، خدماتي است كه بندر مي¬تواند به مشتریان خود عرضه نماید. ارائه خدمات با كيفيت و متناسب با نیاز مشتریان و انجام بازاریابی مستمر در بنادر از عوامل تأثیرگذار در جذب مشتریان می¬باشد. با توجه به نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده¬ها و وزن کلی معیار¬ها به¬ترتیب معیار عوامل زیرساختی و روساختی، شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، عوامل پسکرانه¬ای، قوانین و مقررات، نیروی انسانی، رقبا و موقعیت جغرافیایی در اولویت¬ قرار گرفته¬اند. از جمله مهمترین راهکارهای کاربردی ارائه شده به منظور بهبود و ارتقاء سیستم بازاریابی بندر شهید رجایی میتوان به استقرار سیستم VIP و CIP برای مشتریان بندر، انجام تبلیغات مؤثر و کارا و شرکت در همایشها و نمایشگاههای معتبر داخلی و خارجی، انجام لایروبی مستمر به منظور افزایش عمق کانال ورودی و عمق پای اسکله با هدف تسریع در ورود، خروج و پهلودهی شناورها، ایجاد سیاست¬های تشویقی بمنظور افزایش صادرات و صادرات مجدد، برقراری و ایجاد سرویس خطوط کشتیرانی منظم (Liner) با همکاری شرکتهای توانمند داخلی، برگزاری مستمر دوره¬های آموزشی ضمن خدمت برای کارکنان با هدف افزایش دانش و توانایی عملیاتی و دریایی آنها و جذب رضایت شغلی پرسنل و کارکنان بندر، بهبود امکانات پسکرانه¬ای بندر در جهت جلب رضایت بیشتر مشتریان (خدمات حملونقلی، پایانهای، خدماتی و رفاهی اشاره داشت.
کلمات کلیدی :
بازاریابی
ابزار بازاریابی
روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP)
بندر شهید رجایی