پژوهشی پیرامون ابعاد حوزه مدیریت آموزش عالی
پژوهشی پیرامون ابعاد حوزه مدیریت آموزش عالی
فاطمه ریوندی1 داود عبدالهی2
1) دانشجوی کارشناسی (ارشد) مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) ، شهرری
2) دکترای تخصصی برنانه ریزی آموزشی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) ، شهرری
محل انتشار :
سومین کنفرانس روانشناسی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی و مشاوره والنسیا اسپانیا(cpsconf.com)
چکیده :
چکیده
زمینه و هدف: هدف از انجام این تحقیق ، بررسی پژوهشی پیرامون ابعاد حوزه مدیریت آموزش عالی است. براي پوشش اهداف مديريت نظام آموزش عالي نیازمند تحول متنا سب با زمان وتغييرات پيراموني وابعاد جهاني آن هستیم.
مواد و روش تحقیق: روش مطالعه در این تحقیق به صورت مطالعه کتابخانهای بوده است. برای این منظور از مطالب موجود درمقاله، تحقیق های چاپ شده و همچنین مطالب دیجیتالی استفاده شده است.
یافته ها و نتایج: آموزش عالی که سهم قابل توجهی از بودجه کشور را به خود اختصاص می دهند، نقشی تعیین کننده در ابعاد گوناگون اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه در جهت توسعه پایدار دارند. در واقع میتوان نتیجه گرفت، با توجه به رسالت دانشگاهها در توسعه کیفی و کمی آموزش و پژوهش و ارتقای بیش از پیش جایگاه علمی کشور از طریق ایجاد تحول و نوآوری، به منظور نهادینه کردن روشهای مناسب حفظ و بهبود کیفیت، لازم است، سیاست ها و سیاست گذاری در عرصه آموزش عالی براساس نیاز کشور و قابلیت رقابت در سطح جهانی باشد. نظام آموزش عالی در ایران در مسیر بین المللی کردن برنامه های درسی با چالش هایی چون نبود منابع مالی و نیروی انسانی متخصص، موانع محتوایی و روش تدریس، موضوع محور بودن برنامه های درسی، انعطافناپذیر بودن قوانین جاری کشور، اولویت دادن به مسایل دیگر (هویت ملی و بومی سازی دانش) مواجه است که فراهم ساختن زمینه ارتقای فهم چشم اندازهای جهانی و بین المللی، تامین بودجه مالی و امکان انجام پژوهش ها با دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه های سایر کشورها می تواند فرایند بین المللی کردن برنامه های درسی را در آموزش عالی کشور تسهیل نماید.
واژگان کلیدی: آموزش، آموزش عالی
کلمات کلیدی :
واژگان کلیدی: آموزش
آموزش عالی