پژوهشی پیرامون ابعاد حوزه مدیریت آموزش عالی

فاطمه ریوندی1 داود عبدالهی2

1) دانشجوی کارشناسی (ارشد) مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) ، شهرری
2) دکترای تخصصی برنانه ریزی آموزشی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) ، شهرری

محل انتشار : سومین کنفرانس روانشناسی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی و مشاوره والنسیا اسپانیا(cpsconf.com)
چکیده :
چکیده زمینه و هدف: هدف از انجام این تحقیق ، بررسی پژوهشی پیرامون ابعاد حوزه مدیریت آموزش عالی است. براي پوشش اهداف مديريت نظام آموزش عالي نیازمند تحول متنا سب با زمان وتغييرات پيراموني وابعاد جهاني آن هستیم. مواد و روش تحقیق: روش مطالعه در این تحقیق به صورت مطالعه کتابخانه‌ای بوده است. برای این منظور از مطالب موجود درمقاله، تحقیق های چاپ شده و همچنین مطالب دیجیتالی استفاده شده است. یافته ها و نتایج‌: آموزش عالی که سهم قابل توجهی از بودجه کشور را به خود اختصاص می دهند، نقشی تعیین کننده در ابعاد گوناگون اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه در جهت توسعه پایدار دارند. در واقع می‌توان نتیجه گرفت، با توجه به رسالت دانشگاه‌ها در توسعه کیفی و کمی آموزش و پژوهش و ارتقای بیش از پیش جایگاه علمی کشور از طریق ایجاد تحول و نوآوری، به منظور نهادینه کردن روش‌های مناسب حفظ و بهبود کیفیت، لازم است، سیاست ها و سیاست گذاری در عرصه آموزش عالی براساس نیاز کشور و قابلیت رقابت در سطح جهانی باشد. نظام آموزش عالی در ایران در مسیر بین المللی کردن برنامه های درسی با چالش هایی چون نبود منابع مالی و نیروی انسانی متخصص، موانع محتوایی و روش تدریس، موضوع محور بودن برنامه های درسی، انعطاف‌ناپذیر بودن قوانین جاری کشور، اولویت دادن به مسایل دیگر (هویت ملی و بومی سازی دانش) مواجه است که فراهم ساختن زمینه ارتقای فهم چشم اندازهای جهانی و بین المللی، تامین بودجه مالی و امکان انجام پژوهش ها با دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه های سایر کشورها می تواند فرایند بین المللی کردن برنامه های درسی را در آموزش عالی کشور تسهیل نماید. واژگان کلیدی: آموزش، آموزش عالی
کلمات کلیدی : واژگان کلیدی: آموزش آموزش عالی