بررسی تطبیقی ویژگی های برنامه درسی موسسات عالی ایران و انگلستان

بررسی تطبیقی ویژگی های برنامه درسی موسسات عالی ایران و انگلستان

طاهره فلاح1 عباس عبدلی سجزی2

1) دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میمه
2) استادیار دانشگاه فرهنگیان اصفهان،ایران

محل انتشار : سومین کنفرانس روانشناسی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی و مشاوره والنسیا اسپانیا(cpsconf.com)
چکیده :
امروزه موسسات آموزش عالی به عنوان نهاد پرورش دهنده ی نیروی انسانی متخصص از جایگاه ویژه‌ای در جامعه برخوردار است. یکی از عوامل مهم تاثیر گذاری در کیفیت خروجی های نظام آموزشی عالی، سیاست‌های آموزشی _ درسی دانشگاه های آن نظام می‌باشد بهره گیری از تجارب کشورهای توسعه یافته مطالعات تطبیقی ویژگی های آن در این زمینه می تواند یکی از منابع اطلاعاتی قابل اعتماد برای تدوین سیاست های آموزشی_ درسی و افزایش کیفیت آموزشی در کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه باشد. کشور ما ایران امروزه جزو کشورهای در حال توسعه به شمار می رود برای اینکه کیفیت آموزشی خود را افزایش دهد نیازمند آشنایی با سایر نظام های آموزشی و مطالعات تطبیقی است بنابراین با توجه به اهمیت وضرورت موضوع پژوهش حاضر در یک مطالعه تطبیقی به شناسایی، بررسی و مقایسه ویژگی های برنامه درسی آموزش عالی در کشورهای ایران و انگلستان پرداخته در این پژوهش شباهت ها، تفاوت ها و ویژگی های برنامه درسی موسسات آموزش عالی در کشورهای مذکور به چگونگی دلایل کسب رتبه های برتر علمی از سوی دانشگاه های انگلستان در جهان می باشد به منظور بهبود بخشیدن نظام آموزش عالی در ایران به بررسی و مقایسه آن است. روش پژوهش، کیفی بوده و مطالعه توصیفی _تطبیقی به شمار می رود.
کلمات کلیدی : آموزش عالی انگلستان ایران برنامه درسی مطالعه تطبیقی