اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی در اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان

اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی در اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان

هانیه جلیلیان1 دکتر فریده حمیدی2

1) کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه
2) دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

محل انتشار : سومین کنفرانس روانشناسی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی و مشاوره والنسیا اسپانیا(cpsconf.com)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی در اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان بود. این پژوهش آزمایشی و از نوع ، پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه ی دانش آموزان دختر سال سوم دبیرستان مریم شهرستان خرمشهر بوده که در سال تحصیلی 95-1394 مشغول به تحصیل بودند. آزمودنی های پژوهش شامل 30 دانش آموز دختر که از میان دانش آموزان دبیرستان مریم خرمشهر به صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل (15 نفر در هر گروه ) جایگزین شدند. برای اندازه گیری متغیر پژوهش، پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی سولومون و راث بلوم (1984) استفاده شد، همچنین گروه آزمایش تحت تاثیر پروتکل درمانی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی طی هشت جلسه ( نود دقیقه ) در دو ماه قرار گرفتند. داده ها با استفاده از آمار توصیفی ( میانگین و انحراف معیار ) و روش آزمون کوواریانس تک متغیره ( ANCOVA ) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی در اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان موثر بوده است و باعث کاهش اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است (05/0≥P ). بنابراین شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی می تواند اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان دختر دبیرستانی را تا حدودی کاهش دهد.
کلمات کلیدی : شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان.