بررسی رابطه ی بین مصرف رسانه ای با رفتار و ایده آل باروری در بین زنان شاغل در شهر یزد

بررسی رابطه ی بین مصرف رسانه ای با رفتار و ایده آل باروری در بین زنان شاغل در شهر یزد

لیلا یاراحمدی1

1) کارشناس ارشد علوم اجتماعی

محل انتشار : سومین کنفرانس روانشناسی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی و مشاوره والنسیا اسپانیا(cpsconf.com)
چکیده :
در سالهای اخیر، میزان باروری در ایران روند کاهشیِ چشمگیری را تجربه کرده است، و از دیگر سو شاهد تغییرات سبک زندگی و افزایش مصرف رسانههای ارتباطی نوین هستیم که باعث تغییر نگرش و رفتارها و بسیاری از جنبههای زندگی شده است، از این رو این مقاله با هدف بررسی رابطه ی بین مصرف رسانهای با رفتار و ایدهآل باروری در بین زنان شاغل در شهر یزد انجام گرفت. روش تحقیق توصیفی – همبستگی و کاربردی بود. جامعهی آماری را زنان شاغل شهر یزد تشکیل دادهاند و حجم نمونه بر اساس جدول مورگان برابر بود با 162نفر. شیوه نمونهگیری نیز از نوع تصادفی طبقهای بود. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته بود و پردازشهای آماری لازم با استفاده از نرمافزار تحلیلی-کاربردی spss نسخه22 انجام شده است. یافتهها نشان داد که بین مصرف رسانههای داخلی با رفتار باروری (001/0>P) همبستگی مستقیم و معنادار آماری وجود دارد و بین مصرف رسانههای داخلی با ایدهآل باروری رابطهی معناداری مشاهده نشد (05/0<P). 8/24 درصد از واریانس متغير رفتار باروری توسط مصرف رسانههای داخلی پیشبینی میشود. بین مصرف رسانههای غربی و ماهوارهای با رفتار باروری (01/0>P) و با ایدهآل باروری (001/0>P) همبستگی معکوس و معنادار آماری وجود دارد؛ 9/16درصد از واریانس رفتار باروری و 5/48 درصد از تغییرات ایدهآل باروری توسط متغیر مصرف رسانههای غربی و ماهوارهای پیشبینی میشود. بین مصرف رسانههای رسانههای اجتماعی (اینترنت و شبکههایمجازی) با رفتار باروری (05/0>P) و با ایدهآل باروری (001/0>P) همبستگی معکوس و معنادار آماری وجود دارد؛ 8/12درصد از واریانس رفتار باروری و 7/27درصد از تغییرات ایدهآل باروری توسط مصرف رسانههای اجتماعی پیشبینی میشود. بنابراین در خصوص اجرای برنامههای تغییر ساخت جمعیتی، باید به تاثیرات مصرف رسانهای توجه شود و مداخلات لازم به کار گرفته شود
کلمات کلیدی : رفتار باروری ایده آل باروری اشتغال زنان مصرف رسانه ای.