نقش انگیزش در یادگیری دانش آموزان با تاکید بر نظریه انگیزشی انتساب

نقش انگیزش در یادگیری دانش آموزان با تاکید بر نظریه انگیزشی انتساب

میلاد لطیفی1

1) کارشناس علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان،

محل انتشار : سومین کنگره بین المللی مهندسی، فناوری و نوآوری(eticong.com/3rd)
چکیده :
هر انگیزش و انگیزه از جمله عواملی است که در انجام هر کاری، به خصوص امر یادگیری، به فرد انرژی و سرعت می‌بخشد. به بیان دیگر، باید راهی یافت که معلمان با استفاده از فنون ایجاد انگیزش و با آگاهی از نظریات انگیزشی مختلف، بالاخص نظریه انگیزشی انتساب، در القای یادگیری مؤثر گام نهند. حال‌آنکه، آیا این نظریه می‌تواند اهداف مذکور را تحقق بخشد و موجب یادگیری اثربخش شود، موضوعی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. روش تحقیق از نوع کتابخانه ای می باشد که با بهره گیری از منابع معتبر علمی و در طول دو ماه انجام گرفت. از این رو ابتدا تعریف انگیزش در یادگیری بیان شد و سپس برخی از فنون ایجاد انگیزش مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت نیز با بیان ارتباط بین یادگیری و انگیزش، کاربرد نظریه انگیزشی انتساب (نسبت دادن) در ایجاد یادگیری مؤثر ذکر شد. همچنین مشخص گردید که هر چه قدر بتوان انگیزش دانش آموزان را در امر مهم آموزش افزایش داد، می‌توان از اتلاف و هدر رفتن منابع مالی و انسانی نظام آموزشی جلوگیری کرد و در نتیجه بازده نظام آموزشی را افزایش داد.
کلمات کلیدی : انگیزه یادگیری دانش آموز نظریه انگیزشی انتساب.