تحلیلی بر تاثیر فضاهای آموزشی در ایجاد حس تعلق به مکان در دانش آموزان
تحلیلی بر تاثیر فضاهای آموزشی در ایجاد حس تعلق به مکان در دانش آموزان
پرستو ماهوتی راد1
1) پرستو ماهوتی راد
محل انتشار :
سومین کنگره بین المللی مهندسی، فناوری و نوآوری(eticong.com/3rd)
چکیده :
چکیده
روح مکان یا حس مکان به یک کیفیت متمایز، یگانه و خاص یک مکان یا فضا اشاره دارد که احساس بودن در فضایی خاص را به مخاطب القا میکند و فضاهای دارای این کیفیتها از روحیه و جو تجربی متمایزی بهرهمندند که عمیقاً به یاد ماندنی است. همچنین پژوهشها نشان میدهد که محیط قرارگیری دانشآموز نقش مهمی در سلامت جسمی، روانی و شخصیتی وی دارند. در پژوهش حاضر با استفاده از روش تحقیق تحلیلی و کیفی، ویژگیهای مدارس ساخته شده در زمینه حس تعلق به مکان در دانشآموزان مورد بررسی قرار گرفته است. به همین جهت ابتدا عوامل ایجاد حس تعلق به مکان در دانشآموزان مورد تحلیل قرار گرفت و سپس مدارس ساخته شده به صورت تصادفی انتخاب شدند و نتایج حاصل از تحلیلهای انجام شده مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از بررسیها، حاکی از تاثیر عوامل کالبدی و عوامل شناختی دانشآموزان از فضا نظیر رنگ، فرم، مقیاس و شکل و نیز روابط کودکان و فعالیتهای آنان نظیر بازی و مشارکت برای ایجاد قلمروهای شخصی میباشد. نتایج پژوهش، با توجه به عناصر موثر بر ایجاد حس تعلق به مکان در دانشآموزان نشان میدهد، حس تعلق دانشآموزان به مدرسه از طریق ارتباط موثر دانشآموزان با اعضای جامعه مدرسه، میزان تعلق دانشآموزان به اهداف جمعی و میزان دخالت آنان در فعالیتهای اجتماعی و با تاثیرگذاری بر روی سلامت و بازده یادگیری باعث ایجاد احساس راحتی، خوب بودن و کاهش اضطراب در دانشآموزان میشود. هدف از این تحقیق، تاکید بر آن دسته از اصولی است که باعث ایجاد حس تعلق به مکان در دانشآموزان میشوند. در این مقاله ویژگیهای محیطی موثر بر ایجاد حس تعلق به مکان در دانشآموزان استنتاج میشود، سپس به منظور تبیین موضوع، دو مدرسه ابتدایی که با هدف ایجاد حس تعلق به مکان در مشهد به فعالیت میپردازند به طور تصادفی انتخاب شده و ویژگیهای محیطی آنها با توجه به چهارچوب نظری ارائه شده مورد بررسی قرار میگیرد. روش تحقیق پژوهش حاضر از روش تحقیق تحلیلی- کیفی و موردی پیرامون مبانی نظری تحقیق و بررسی یافتههای نوین در زمینههای روانشناسی محیط کودکان و طراحی معماری استفاده کرده است. گردآوری اطلاعات مورد نیاز از طریق روش کتابخانهای و مطالعات میدانی میباشد. در جهت تبیین موضوع، دو نمونه از مدارس ساخته شده بر پایه حس تعلق به مکان در مشهد به صورت تصادفی انتخاب شده و نتایج حاصل از تحلیلهای انجام شده در این مدارس مورد بررسی قرار گرفت.
واژه های کلیدی: حس تعلق، مکان، دانشآموز، مدرسه، سلامت.
کلمات کلیدی :
حس تعلق
مکان
دانش آموز
مدرسه
سلامت