هانتولوژی و سایه مداوم رخوت بر کاروانسراهای درون شهری با رویکرد ظرفین بازگویی مورد کاوی: کاروانسرای گلشن همدان
هانتولوژی و سایه مداوم رخوت بر کاروانسراهای درون شهری با رویکرد ظرفین بازگویی مورد کاوی: کاروانسرای گلشن همدان
محمد حسین زاده طلائی1
1) مدری دانشگاه
محل انتشار :
ششمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و سومین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا(6icrsie.com)
چکیده :
در همه زمانها دادوستد مبین نیاز انسانها بوده است . ماهیت واقعی آن در دورههای مختلف تاریخ حفظ شده و لیکن شکل آن تغییر کرده، در گذشته خاستگاه آن در بافت تنیده شهرها بیشتر محسوس و ملموس بود. شیوه زندگی و پیوند آن با مسائل ئیدلوژی بر نظام تجارت سایه انداخته و قرائن موجود حاکی از این داستان است که برآوردن انتظارات همواره مطلوب نظر میباشد.
در الگو بازارهای ایرانی ضمن حفظ سنتها نمودهای قبلی بهگونهای دیگر متجلی میشود. تدابیر و روشهایی در تفکر معماران قدیمی، کاروانسراهای درونشهری را معرفی میکند اینجا محملی خواهد بود که هویت و ارزشها پدیدار میشود و یک عنصر تکمیل کننده در مجموعه بازار شکل میگیرد. بخشی از تداوم فعالیتهای تجاری، انتقال تجارب، تبادل افکار در کاروان سراها رقم میخورد.
بازار همدان منبعث از این رویه فکری است، شهر با استقرار خود در کنار راه ابریشم میخواهد از تمام مواهب موجود بهرهمند شود و از حالت انفعالی خارج شده و بهتر نمایان شود. سؤال اصلی تحقیق بدین صورت مطرح میشود: مکانهایی که روزی به عنوان بستر تجارت و انتشار آراء و مفاهیم بوده، چگونه میتواند رنگ و بوی خود را از دست داده و روز به روز بی رمقتر و ضعیفتر شود و نشانه رخوت در آن متبلور شود. روش تحقیق در این پژوهش تحلیلی توصیفی و مراجعات میدانی است در پاسخ عوامل اصلی رکود و بازسازی نظام تجارت در این مکان بیان میشود و سعی میشود تصویری روشن از این کارنامه چندین ساله با رویکرد ظرفیت بازگویی در قالب ترسیم الگوریتم تقویت فراهم شود.
کلمات کلیدی: هانتولوژی، کاروانسرهای درونشهری- نظام تجارت- نشانه رخوت- ظرفیت بازگویی- الگوریتم تقویت
کلمات کلیدی :
هانتولوژی
کاروانسرهای درونشهری- نظام تجارت- نشانه رخوت- ظرفیت بازگویی- الگوریتم تقویت