طراحی کنترل کننده مرتبه کسری بهینه شده با ژنتیک برای سیستم تعلیق صندلی کامیون

طراحی کنترل کننده مرتبه کسری بهینه شده با ژنتیک برای سیستم تعلیق صندلی کامیون

محمد حسن امیری1 رضوان فکور2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد برق گرایش کنترل ، دانشگاه شهید بهشتی ، تهران ،
2) فارغ التحصیل مهندسی برق گرایش قدرت ،دانشگاه آیت الله بروجردی ، بروجرد، ایران

محل انتشار : ششمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و سومین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا(6icrsie.com)
چکیده :
سیستم تعلیق یا فنربندی )به انگلیسی (Suspension: قسمتی از خودرو است که باعث می‌شود نوسانات حاصل از حرکت خودرو برروی سطوح ناهموار به جِرم معلق که شامل اتاق، شاسی، متعلقات و سرنشینان وارد نشود. سیستم تعلیق از جِرم فنربندی‌شده، فنر، کمک‌فنر و جِرم فنربندی‌نشده تشکیل شده‌است. کنترل سیستم تعلیق از این رو اهمیت دارد که سیستم تعلیق مناسب علاوه بر افزایش طول عمر خودرو باعث راحتی هر چه بیشتر سرنشینان خودرو می گردد. در این مقاله از مدل 1/4 خودرو با دو درجه آزادی استفاده شده است. در این مقاله با به کارگیری کنترل کننده مرتبه کسری بهبود یافته با الگوریتم ژنتیک موفق به بهبود پاسخ گذرا و خطای ماندگار شده ایم.
کلمات کلیدی : FOPID سیستم تعلیق کنترل کننده مرتبه کسری الگوریتم ژنتیک