قصد خرید محصول سبز: بررسی نقش نگرش، هنجار، نگرانی و دانش زیست-محیطی

قصد خرید محصول سبز: بررسی نقش نگرش، هنجار، نگرانی و دانش زیست-محیطی

فهیمه دوست حسینی1 علی خوانین زاده2 امیررضا کنجکاو منفرد3

1) کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه یزد
2) کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه یزد
3) استادیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد

محل انتشار : دومین کنفرانس ملی مدیریت سبز پسماند(gmbtuma.ir/2nd)
چکیده :
در سال‌‌های اخیر روند توجه به محیط زیست افزایش یافته و محیط زیست به عنوان پدید‌های مهم در سراسر جهان مطرح شده است. مسائل زیست‌محیطی مانند گرم شدن تدریجی کره زمین و تغییرات آب و هوا تا حد زیادی به میزان مصرف محصولات ناپایدار بستگی دارد. هدف تحقیق حاضر بررسی قصد خرید محصول سبز با توجه به نگرش، هنجار، نگرانی و دانش زیست¬محیطی به روش معادلات ساختاری بود. جامعه آماری تحقیق، کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه یزد می¬باشند که تعداد 384 نفر از آن‌ها با استفاده از جدول مورگان به‌عنوان نمونه انتخاب و به پرسشنامه پاسخ دادند. برای تجزیه‌وتحلیل داده¬ها از نرم‌افزار spss و 3Smart PLS استفاده شد. یافته¬ها نشان می¬دهد رابطه میان دانش زیست محیطی با قصد خرید محصول سبز و نگرش نسبت به محصولات سبز مثبت و معنادار است. همچنین نگرش زیست محیطی با قصد خرید محصول سبز و نگرش نسبت به محصولات تاثیر مثبت و معنادار دارد. یافته دیگر بیانگر تاثیر مثبت و معنادار نگرش نسبت به محصولات سبز بر قصد خرید محصول سبز می¬باشد. نگرانی زیست محیطی با قصد خرید محصول سبز تاثیر مثبت و معنادار داشته اما نسبت به نگرش نسبت به محصولات بی تاثیر بود. نهایتا تاثیر هنجارهای فردی زیست محیطی بر قصد خرید محصول سبز تایید گردید.
کلمات کلیدی : قصد خرید نگرش نگرانی زیست¬محیطی دانش زیست¬محیطی هنجار