بررسی و شناسایی موانع آموزش معماری در ایران با رویکرد تربیت ذهن به شیوه ی معمارانه

بررسی و شناسایی موانع آموزش معماری در ایران با رویکرد تربیت ذهن به شیوه ی معمارانه

میلاد رحمتی1 محمدرضا سلیمانی2

1) کارشناس ارشد معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2) دکتری معماری، گروه معماریدانشکده هنر و معماری، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

محل انتشار : پنجمین کنفرانس بین المللی و ششمین کنفرانس ملی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری(5iccacs.ir)
چکیده :
یکی از موضوعات اصلی که به ما در روند رسیدن به سوالاتمان کمک خواهد کرد، دستیابی به نقطه آغازین این مشکلات و ریشه‌یابی در آموزش معماری از ابتدا تاکنون می‌باشد. هدف اصلی این پژوهش، بازیابی موانع اصلی در آموزش معماری ایران و ارائه¬ی راه¬حل¬هایی مفید برای دانشجویان و اساتید است. از آنجایی که ارتباط یکپارچه‌ای میان دغدغه‌ها در حوزه‌ی معماری و وضعیت موجود قابل مشاهده است، می¬توان با بررسی و ریشه‌یابی چالش¬های بوجود آمده در حوزه¬ی آموزش معماری به راه¬حل¬هایی در بحث تربیت معماران موفق دست¬یافت. نوشتار پیش¬رو باروش مصاحبه با اساتید و دانشجویان تشکیل¬دهنده¬ی جامعه¬ی آماری پژوهش، به اولویت¬هایی در خصوص چالش¬ها و راه¬حل¬ها دست¬یافته است که با تلفیق این آمارها با مطالعات استخراج¬شده از پژوهش¬های پیشین در حوزه¬ی تعیین موانع آموزش معماری در ایران و سیستم آموزشی معماری، بازتاب¬ها و اثرات مثبت و منفی نظام آموزش فعلی را ارائه می¬دهد که شامل اثرات محیطی و فعالیت¬های انجام شده توسط دانشجویان و اساتید و البته همپوشانی معیارهای فیزیکی و محیطی با روحیات و خلاقیت دانشجویان می¬باشد. سوالاتی که پژوهش پیش¬رو سعی در پاسخگویی به آن را دارد، در رابطه با دستیابی به معیارهایی در آموزش است که بازخورد دانشجوی معماری در روند طراحی و ساخت را افزایش دهد. اولین مهم در این مسیر بررسی اولویت¬های مرتبط با دانشجو و استاد در رابطه ها معیارهای مذکور است چرا که نتیجه¬ی آموزش صحیح، تربیت معمارانی موفق در حوزه¬ی طراحی و ساخت می¬باشد که با شناخت کامل مصالح و دریافت حس مکان توام با درک کامل و دقیق هویت معماری ایرانی و اسلامی همراه است. در نهایت با تغییر در روش¬های تدریس و مواد درسی، توام با تقویت صفات محیطی در نهادهای آموزشی کارآمد، معمارانی قدرتمند و حرفه¬ای و آشنا به فرهنگ ایرانی و اسلامی تربیت کرده تا هویت معماری نیز خدشه¬دار نشود.
کلمات کلیدی : آموزش معماری تربیت معمار موانع آموزش معماری