بررسی مکاتب آموزش معماری ایران در راستای دستیابی به الگوی بهتر

بررسی مکاتب آموزش معماری ایران در راستای دستیابی به الگوی بهتر

ناعمه دبیری نژاد1 احمدمیرزا کوچک خوشنویس2

1) دانشجو دکتری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران
2) عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین،

محل انتشار : پنجمین کنفرانس بین المللی و ششمین کنفرانس ملی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری(5iccacs.ir)
چکیده :
هماهنگی مقوله آموزش و فعالیت¬های دانشجویان در دانشکده معماری امری ضروری است. فرایند یادگیری در رشته معماری به خصوص برای دانشجویان تازه وارد از اهمیت زیادی برخوردار است. طراحان مبتدی و دانشجویانی که فاقد تجربه کافی هستند ممکن است به¬دلیل رجوع به نمونه¬های مشابه در حل مسائل طراحی دچار سردرگمی شوند؛ و این اتفاق می‌تواند منجر به کپی برداری و یا تبعیت کامل آن¬ها از رویکرد مدرسان است که منجر به برداشت سطحی و مانع ارتقای مهارت و خلاقیت آن¬ها شود. دانشجویان دارای استعدادی بالقوه هستند که باید با راهنمایی آموزشی جهت دار و بهره برداری صحیح بالفعل شوند. روش‌های آموزشی و یادگیری مناسب جهت ارتقاء آن¬ها از اهمیت بسیاری برخوردار است. آموزش صحیح می‌توان فراگیران طراحی را در مسیر مشخص و درست قرار دهد همچنین موجب ارتقاء قدرت طراحی آن ها شود. آموزش معماری همانند سایر حوزه‌های آموزش پس از پیدایش بارها دستخوش تحولات بازنگری¬های مختلف شده و برنامه¬ریزان آموزشی همواره به دنبال بازنگری محتوای برنامه درسی می باشد تا با نیاز جامعه-فرهنگ و همچنین حرفه هماهنگ باشد. هدف اصلی این پژوهش تدوین چارچوب مفهومی آموزش معماری بر اساس مقوله‌های آموزش معماری و فعالیت دانشجویان با بررسی الگوهای مختلف و تدریس و آموزش معماری الگوهای مناسب با آموزش طراحی معماری شناسایی شده و با ایجاد تغییراتی در راستای اهداف الگوهای آموزشی و نیاز کشور به توجه هویت ایرانی-اسلامی و هماهنگی و نظام آموزشی بین المللی این رشته در ایران و جوابگوی هر چه بیشتر بر نیازهای ضروری واقعی جامعه وجود دارد. همچنین راهکاری موثری برای ارتقاء ایده کارآفرینی و ارتقاء خلاقیت دانشجویان است. با جمع بندی نظرات اساتید دانشگاه کارفرمایان دانش آموختگان و خبرگان مشاهده می¬گردد در راستای ارتقاء کیفیت طراحی، خلاقیت و قدرت تحلیل دانشجویان استفاده از متدهایی از جمله کار¬گروهی، یادگیری فعال و مشارکتی و هم افزایی می تواند موجب آموزش معمارانی خلاق شود.
کلمات کلیدی : آموزش معماری روند آموزش دوره آموزشی یادگیری خلاقیت دانشجویان معماری.