بررسی حضور امر زیبا در عکاسی بر اساس نظریات زیبایی شناسی

بررسی حضور امر زیبا در عکاسی بر اساس نظریات زیبایی شناسی

شیما سادات زواره1

1) کارشناس ارشد رشته پژوهش هنر دانشگاه آزاد تهران شمال

محل انتشار : پنجمین کنفرانس بین المللی و ششمین کنفرانس ملی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری(5iccacs.ir)
چکیده :
قرن بیستم، قرن تحولات عظیم هنری بود که بیشترین رویدادهای مهم تاریخی و صنعتی در این دوران اتفاق افتاد. این عوامل بسیار تاثیرگذار بر روی هنر بودند.یکی از تاثیرپذیر ترین هنرها، عکاسی بود که بیشترین تغییر را در دهه 60 میلادی داشت. در این دوران عکاسی از مقولهی صنعت به هنری مورد بحث تبدیل شد که اصول زیبایی شناسی آن را به چالش میکشید. بحث آغازین امر زیبا و ورود آن به عرصه ی عکاسی از مباحث مورد بحث این تحقیق میباشد . در این دوران انقلاب هنری،فیلسوفان و نظریه پردازانی، با ارائه ی تعاریف و نقدهای خود به اثبات این هنر در جایگاه امر زیبا تلاش کردند. حاصل این پژوهش، مطالعهی تاریخی و مستند این تعاریف و همچنین بررسی آراء فیلسوفان آن دوره میباشد، که به درکی نسبی از کلیت این موضوع در ذهن بیننده منجر شود. این پژوهش به روش توصیفی _ تطبیقی و با رویکرد زیبایی شناسی در هنر عکاسی براساس جریان های هنری قرن بیستم صورت گرفته است.
کلمات کلیدی : زیبایی شناسی عکاسی فیلسوفان و نظریه پردازان هنر قرن بیستم