ارزیابی روشهای کاربردی مقاوم سازی ابنیه های آموزشی ساخته شده با مصالح بنایی

ارزیابی روشهای کاربردی مقاوم سازی ابنیه های آموزشی ساخته شده با مصالح بنایی

عباس آبتین1

1) دانشجوی کارشناسی ارشد عمران گرایش سازه دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهریار

محل انتشار : پنجمین کنفرانس بین المللی و ششمین کنفرانس ملی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری(5iccacs.ir)
چکیده :
بر اساس اطلاعات موجود بخش قابل توجهی از ساختمانهای موجود در کشور از نوع مصالح بتایی (آجری) میباشند. فراوانی این نوع ساختمانها در برخی از شهرها و مناطق کشور حدود 80 درصد ساختمانهای موجود است. از سال 1382 و به دنبال وقوع زلزله مهیب بم و بروز تلفات جانی و خسارات مالی فراوان موضوع مقاوم سازی ساختمانهای موجود توسط مسولان و متخصصان کشور بطور جدی در دستور کار قرار گرفت. و طی سالهای اخیر با تلاش محققان و متخصصان بخش ساختمان کشور پیشرفتهایی در زمینه روشهای مقاوم سازی ساختمانها در کشور حاصل شد. با توجه به عوامل فنی و اجرایی روشهای مختلف مقاوم سازی برای این نوع ساختمانها شامل استفاده از شاتکریت پیرامونی ،ایجاد اتاق ایمن ، روش تسلیح مغزه ، و استفاده از دیوارهای برشی پیشنهاد و استفاده شده است. حال پرسش اینجاست با توجه به اینکه هر یک از روشهای مذکور دارای محدودیتها و مزایایی میباشند بهینه ترین روش برای اینگونه ساختمانها و به طور خاص ساختمانهای با کاربری آموزشی کدام است. بنابرین در این پژوهش به معرفی این روشها و جنبه های مختلف کاربرد هر یک هر یک از این روشها پرداخته شده است و در نهایت عملکرد روش شاتکریت درمورد ساختمانهای آموزشی در استان آذربایجان شرقی مورد ارزیابی قرار میگیرد.
کلمات کلیدی : ساختمان بنایی : مقاوم سازی : شاتکریت : دیوار برشی : تسلیح مغزه