تاثیر مشکلات خانوادگی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان

تاثیر مشکلات خانوادگی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان

حافظ تره باری1 کوثر عطارنیا(نويسنده مسئول)2

1) دکتری تخصصی علوم تربیتی، عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، پردیس بنت الهدی صدر، اردبیل، ایران,
2) دانشجوی مقطع کارشناسی رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان پردیس بنت الهدی صدر، اردبیل، ایران,

محل انتشار : اولین همایش ملی علمی دانشجویی روان‌شناسی(cpssuma.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر، با هدف تعیین اثرات مشکلات خانوادگی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان صورت گرفت. روش پژوهش حاضر، کیفی با رویکرد روایت پژوهی می باشد. ۲ معلم بازنشسته و یک خانم ۲۰ ساله در انجام فرآیند تحقیق مشارکت کردند. برای گردآوری داده های تحقیق از روش مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد و برای تحلیل روایت ها کدگذاری در سه مرحله باز، محوری و گزینشی صورت گرفته است. تعداد کدهای اولیه 52 مورد بوده است که بعد از مرور این کدها، فرآیند ادغام و حذف انجام شد که با انجام آن ها تعداد کدها به 34 مورد کاهش یافت، سپس مقوله بندی انجام گرفت که تعداد مقوله ها 6 مورد است. یافته ها نشان داد که در میزان تاثیرگذاری مشکلات خانوادگی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان، عوامل مختلفی از جمله: نوع مشکل، شرایط روحی و روانی خود فرد، آموزش هایی که فرد در طول زندگی از محیط و مدرسه دریافت کرده است، شرایط و محیطی که فرد در آن زندگی می کند، میزان حمایت اطرافیان از فرد، درک خود دانش آموز و ... دخیل اند. طبق نتایجی که به دست آمد، مشخص شد که وجود این مشکلات را نمی توان همچون سدی بر سر راه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تصور کرد، چون برای حصول هر نوع موفقیتی در هر زمینه ای، تلاش و اراده خود فرد ضروری است و وجود بستر مناسب و حمایت اطرافیان، می تواند حصول این موفقیت را تسهیل کند و تربیت خانوادگی صحیح، می تواند موجب بروز واکنش های درست در برابر این مشکلات شود.
کلمات کلیدی : خانواده عملکرد تحصیلی دانش آموزان پیشرفت تحصیلی