مقایسه ویژگی‌های شخصیتی و سبک فرزند پروری والدین کودکان تیزهوش و عادی

مقایسه ویژگی‌های شخصیتی و سبک فرزند پروری والدین کودکان تیزهوش و عادی

علی اسمعیل زاده پیله رود1 نصیبه پوراصغر2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش كودكان استثنايي ، دانشگاه پیام نور واحد اردبیل. ایران
2) استادیار علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور اردبیل، اردبیل، ایران

محل انتشار : اولین همایش ملی علمی دانشجویی روان‌شناسی(cpssuma.ir)
چکیده :
والدین نخستین افرادی هستند که در شکل‌گیری عادت‌ها و اندیشه‌های اجتماعی کودک نقش بسیار مهمی دارند. ویژگی‌های شخصیتی و سبک‌های فرزندپروری والدین از عواملی هستند که در چگونه انگاشتن و تربیت کردن فرزندان دخالت دارند. هدف از تحقیق حاضر مقایسه ویژگی‌های شخصیتی و سبک فرزندپروری والدین کودکان تیزهوش و کودکان عادی بود. در این تحقیق برحسب اهدافی که دنبال می‌شد، تحقیق کاربردی و ازنظر نحوه گزارش داده، میدانی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه والدین کودکان تیزهوش و کودکان عادی شهر اردبیل در نیمسال اول تحصیلی سال 1399 بود. نمونه آماری این پژوهش تعداد 120 والدین کودکان تیزهوش و کودکان عادی است. به دلیل شیوع کرونا و مجازی شدن توزیع پرسشنامه‌ها، نمونه‌گیری از نوع نمونه‌گیری غیراحتمالی دردسترس خواهد بود. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه هوش وکسلر (WISC-R)، فرم کوتاه پرسشنامه شخصیتی استاندارد نئو و پرسشنامه استاندارد سبک فرزند پروری بامریند استفاده شد. برای تحلیل استنباطی پرسشنامه‌ها از نرم‌افزار SPSS-20 استفاده شد. ویژگی‌های شخصیتی و سبک‌های فرزندپروری والدین کودکان تیزهوش و والدین کودکان عادی باهم تفاوت دارند (05/0> = p). با توجه به یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که سبک فرزندپروری بر ساختارهای رشد ذهنی و عقلی کودک، پیشرفت تحصیلی و بسیاری از جنبه‌های روان‌شناختی ازجمله سبک تفکر فرزندان، سازگاری اجتماعی، شکل‌گیری ویژگی‌های شخصیتی، شکل‌گیری خود ارزشی مثبت و احساس موفقیت در کارها، تأثیر فراوانی دارند. هرکدام از این سبک‌های خاص نیز ‌می‌تواند در شکل‌گیری شخصیت و هویت کودک و بخصوص تیزهوش‌ به‌بار آمدن کودک نقش اساسی داشته باشد.
کلمات کلیدی : ویژگی‌های شخصیتی سبک فرزندپروری والدین کودکان تیزهوش والدین کودکان عادی