تاثیر سلامت روان بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان

حافظ تره باری1 رزا حسین زاده2

1) دکترای تخصصی علوم تربیتی ، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، پردیس بنت الهدی صدر ، ایران ، اردبیل
2) دانشجوی کارشناسی رشته آموزش ابتدایی ، دانشگاه فرهنگیان، پردیس بنت الهدی صدر ، ایران، اردبیل ( نویسنده مسئول )

محل انتشار : اولین همایش ملی علمی دانشجویی روان‌شناسی(cpssuma.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر ، با هدف تعیین اثرات سلامت روان بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان صورت گرفته است. روش پژوهش حاضر ، کیفی با رویکرد روایت پژوهی می باشد. 2 معلم که یکی از آنها بازنشسته و دیگری در حال خدمت می باشد و یک خانم 19 ساله در انجام فرآیند تحقیق مشارکت کردند. برای گردآوری داده های تحقیق از روش مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد و برای تحلیل روایت ها کدگذاری در سه مرحله باز ، محوری و گزینشی صورت گرفته است. تعداد کد های اولیه  61 مورد بوده است. که بعد از مرور این کد ها ، فرآیند ادغام و حذف انجام شد که با انجام آن ها تعداد کد ها به 30 مورد کاهش یافت، سپس مقوله بندی انجام گرفت که تعداد مقوله ها  5 مورد است. یافته ها نشان داد که در میزان تاثیرگذاری سلامت روان بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان ، عوامل مختلفی از جمله: عوامل فردی ، عوامل درون سازمانی  و عوامل برون سازمانی دخیل اند .که مهم ترین عوامل فردی در پیشرفت و عملکرد تحصیلی نقش دارد عبارت اند از : سبک زندگی ،داشتن انگیزه ، اضطراب ، روش مطالعه ، هوش ، عوامل بدنی ، سازمان نایافتگی رفتاری و شرایط عاطفی و روانی. طبق نتایجی که به دست آمد ، مشخص شد که سلامت روانی با میانجیگری انگیزش پیشرفت تحصیلی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان تاثیر داشته است. و اینکه هر عاملی که باعث کاهش اختلالات روانی گردد ، کمکی غیر مستقیمی به بهبود عملکرد تحصیلی آنان خواهد کرد .
کلمات کلیدی : سلامت روانی عملکرد تحصیلی سبک زندگی پیشرفت تحصیلی.