پیشبینی انگیزش پیشرفت تحصیلی بر اساس تفکر انتقادی با میانجیگری هوش موفق
پیشبینی انگیزش پیشرفت تحصیلی بر اساس تفکر انتقادی با میانجیگری هوش موفق
عاطفه ناظریه1 فاطمه بیان فر2
1) کارشناسی ارشد روانشناسی تربینی، دانشگاه پیام نور، سمنان، ایران
2) استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
محل انتشار :
اولین همایش ملی علمی دانشجویی روانشناسی(cpssuma.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی انگیزش موفقیت تحصیلی بر اساس تفکر انتقادی با میانجیگری هوش موفق در دانشجویان انجام شد. روش اجرای آن، توصيفي - همبستگي بود. جامعه آماری مورد مطالعه این پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه پیامنور سمنان (شامل 1550نفر) بود که از بین آنها 312 نفر که ملاکهای ورود به پژوهش را داشتند با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه انگیزه پیشرفت تحصیلی هرمنس (1977)، پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی توسط ریکتس (2003) و پرسشنامه هوش موفق استرنبرگ و گریگورنکو (2002) جمعآوری شد. از روش رگرسیون چندگانه و مدليابي معادلات ساختاري با استفاده از نرمافزار AMOS 22 استفاده شد. بررسی نتایج پژوهش نشان داد مدل پیشبینی انگیزش پیشرفت تحصیلی بر هوش موفق و تفکر انتقادی از برازش مناسبی برخوردار است (95/0=GFI). نتایج آزمون مدل نشان میدهد که تفکر انتقادی 6 درصد از تغییرات هوش موفق را پیشبینی میکنند، هوش موفق نیز 3 درصد از واریانس انگیزش پیشرفت تحصیلی را پیشبینی میکند و اثر مستقیم تفکر انتقادی بر هوش موفق (16/0) میباشد، اثر مستقیم هوش موفق بر انگیزش پیشرفت تحصیلی (17/0) میباشد. در نتیجه تفکر انتقادی با میانجیگری هوش موفق توانایی پیشبینی انگیزش پیشرفت تحصیلی را در دانشجویان دارا بودند.
کلمات کلیدی :
انگیزش پیشرفت تحصیلی
تفکر انتقادی
هوش موفق