اثربخشی آموزش گروهی خود شفقت ورزی بر تاب آوری مادران دارای کودک مبتلا به اختلال یادگیری خاص

اثربخشی آموزش گروهی خود شفقت ورزی بر تاب آوری مادران دارای کودک مبتلا به اختلال یادگیری خاص

مرضیه کریمیان1 مریم صالح زاده2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه یزد
2) استادیار گروه روانشناسی دانشگاه یزد

محل انتشار : اولین همایش ملی علمی دانشجویی روان‌شناسی(cpssuma.ir)
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش گروهی خود شفقت ورزی بر تاب آوری مادران دارای کودک مبتلا به اختلال یادگیری خاص بود. این پژوهش در زمره پژوهش های نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال یادگیری مراجعه کننده به مراکز اختلال یادگیری مقطع دبستان شهر اصفهان در سال 1398بود. از بین مادران مراجعه کننده به یکی از مراکز اختلال یادگیری، تعداد 30 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه قرار گرفتند. بعد از اجرای پیش آزمون با استفاده از پرسشنامه تاب آوري كانر و ديويدسون ( 2003) برای هر دو گروه، آموزش شفقت ورزی گیلبرت در 8 هفته به گروه آزمایش ارائه شد ولی گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. تحلیل داده های حاصل از تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که آموزش خود شفقت ورزی بر تاب آوری مادران دارای کودک مبتلا به اختلال یادگیری خاص تاثیر مثبت معناداری داشت و باعث افزایش تاب آوری مادران گردید.
کلمات کلیدی : خود شفقت ورزی تاب آوری آموزش گروهی مادران اختلال یادگیری خاص