مدرسه صالح، مدرسه مد نظر سند تحول بنیادین و نیاز جامعه امروز

مدرسه صالح، مدرسه مد نظر سند تحول بنیادین و نیاز جامعه امروز

فیروزه دوست بین1 زهرا شیردل2 فرشته اشکنانی3 اعظم حسینی4

1) کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه شهیدباهنر شیراز
2) کارشناسی علوم تربیتی
3) کارشناسی علوم تربیتی
4) کارشناسی علوم تربیتی

محل انتشار : اولین همایش ملی علمی دانشجویی روان‌شناسی(cpssuma.ir)
چکیده :
این پژوهش باهدف بررسی مدرسه صالح، مدرسه مد نظر سند تحول بنیادین و نیاز جامعه امروز انجام شد. پژوهش حاضر با رویکرد توصیفی-اسنادی است که با روش کتابخانه¬ای و مروری بر منابع نظری مرتبط صورت گرفت؛ پس از تبیین مفاهیم و پیشینه¬ی تحقیق، به بررسی تعلیم و تربیت، سند تحول بنیادین و اهمیت آن، مدرسه در افق چشم انداز و نشانه مدرسه خوب در سند تحول پرداخته شد. نتایج این بررسی نشان داد که مدرسه صالح به عنوان کانون عمل و جلوه عینی نظام تربیت رسمی و عمومی، فضایی منعطف، پویا، بالنده و هدفمند است که می تواند زمینه کسب شایستگی های لازم را در متربیان برای درک و همچنین اصلاح مداوم موقعیت بر اساس نظام معیار اسلامی فراهم کند. در این مدرسه تلاش بر آن است که ضمن آموزش علوم مختلف، فرصت های علمی و عملی بیشتری در تقویت مهارت های زندگی برای دانش آموزان ایجاد شود و به طور کلی مهارت های لازم برای داشتن یک زندگی موفقیت آمیز در جامعه، با در نظر گرفتن معیارهای ارزشی و اسلامی و تحولات اجتماعی به همه دانش آموزان داده شود. بنابراین با توجه به صبغه ی دینی و مذهبی حاکم بر کشورمان ضرورت حرکت به سمت چنین مدرسه هایی بیش از پیش احساس می شود.
کلمات کلیدی : مدرسه صالح سندتحول بنیادین آموزش و پرورش تربیت.