یادگیری تلفیقی راهکاری موثر جهت پیشرفت تحصیلی

فیروزه دوست بین1 اعظم حسینی2 آسیه خسته3 زهرا شیردل4

1) کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه شهیدباهنر شیراز
2) کارشناسی علوم تربیتی
3) کارشناسی علوم تربیتی
4) کارشناسی علوم تربیتی

محل انتشار : اولین همایش ملی علمی دانشجویی روان‌شناسی(cpssuma.ir)
چکیده :
این پژوهش باهدف بررسی یادگیری تلفیقی راهکاری موثر جهت پیشرفت تحصیلی انجام شد. پژوهش حاضر با رویکرد توصیفی-اسنادی است که با روش کتابخانه¬ای و مروری بر منابع نظری مرتبط صورت گرفت؛ پس از تبیین مفاهیم، به بررسی مبانی برنامه ریزی درسی، روش های آموزش، آموزش ترکیبی و اهمیت آن، فاکتورهای موفقیت، مزایا و چالش های آموزش های تلفیقی، پیشرفت تحصیلی و معیارهای آن پرداخته شد. نتایج این بررسی نشان داد که پیشرفت تحصیلی دانش آموزان یکی از شاخص‌های مهم در ارزشیابی آموزش‌وپرورش است و تمام کوشش‌ها در نظام آموزشی درواقع تلاش برای جامعه عمل پوشاندن بدین امر تلقی می شود. با گذر زمان و تغییر در شیوه ی یاددهی – یادگیری، نظام آموزشی نیز باید هم پای با تغییرات به سمت بهبود روش ها گام بردارد. آموزش و پرورش با بهره گيري از تكنولوژي هاي روز در آموزش، به سوي توسعه به پيش ميرود. در این بین یادگیري ترکیبی یک شیوه آموزشی است که مزایاي هر دو شیوه آموزش الکترونیکی و روش هـاي سنتی را براي به حداکثر رسانی یادگیري در یک پارادایم جدید تلفیق می نماید. این شیوه ی آموزش، تکنولوژی و رسانه‌های دیجیتال را با کلاس‌های درس مدرس محور تلفیق کرده است و این به فراگیران انعطاف‌پذیری بیشتری برای شخصی‌سازی تجربه یادگیری‌شان می‌دهد همچنین ضـمن در نظر گرفتن محدودیت هاي آموزش هاي الکترونیک ، براین نکته تأکید دارد که استفاده از دو شیوه آموزش هاي الکترونیک و چهره به چهره به مراتب بسیار مؤثرتر از استفاده انفرادي از شیوه هاي مذکور است.
کلمات کلیدی : یادگیری آموزش تلفیقی دانش آموز آموزش و پرورش.