مدیریت مدرسه محور، تغییری جهت بهبود نظام آموزشی کشور

مدیریت مدرسه محور، تغییری جهت بهبود نظام آموزشی کشور

فیروزه دوست بین1 اعظم حسینی2 زهرا شیردل3 فهیمه عالی نژاد4

1) کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه شهیدباهنر شیراز
2) کارشناسی علوم تربیتی
3) کارشناسی علوم تربیتی
4) کارشناسی علوم تربیتی

محل انتشار : اولین همایش ملی علمی دانشجویی روان‌شناسی(cpssuma.ir)
چکیده :
این پژوهش باهدف بررسی مدیریت مدرسه محور، تغییری جهت بهبود نظام آموزشی کشور انجام شد. پژوهش حاضر با رویکرد توصیفی-اسنادی است که با روش کتابخانه¬ای و مروری بر منابع نظری مرتبط صورت گرفت؛ پس از تبیین مفاهیم و پیشینه به بررسی اهمیت آموزش و پرورش، مؤلفه ها، اصول، پیش نیاز ها الگوها و محاسن مديريت مدرسه محور پرداخته شد. نتایج این بررسی نشان داد که مدرسه به عنوان خط مقدم جبهۀ تعلیم و تربیت از جایگاه و ارزش خاصی در فرایند فعالیت های سیستم آموزش و پرورش هر کشوری برخوردار است. در آستانۀ هزاۀ سوم، روند مطالبات مردم و جامعه از مدارس در جهت توسعۀ یادگیری در همۀ ابعادش تغییر یافته است و مدارس برای برآورده کردن این مطالبات مستلزم بهره گیری از کلیۀ توانمندی های موجود در مدارس است. مدارس دارای استعدادها و توانایی های متعددی شامل دانش آموزان، اولیای آنها، معلمان، مدیران و سایر کارکنان است که اکنون در سیاستگذاری، تصمیم گیری و برنامه ریزی های مربوط به فعالیتهای مدارس نقش چندان پر رنگی ندارند و به همین دلیل است که مدارس، در حال حاضر به طور مناسب پاسخگوی مطالبات نیست. در پاسخ به چالش هاي گفته شده، محافل علمی و اجرایی الگوی نوینی از مدیریت مدرسه تحت عنوان، مدیریت مدرسه محوري را مورد توجه قرار داده اند. مدرسه محوری به عوامل اصلی مدرسه یعنی مدیران، معلمان، والدین و افراد محلی فرصت این را می دهد تا کنترل بیشتری بر آنچه در مدارس اتفاق می افتد، داشته باشند و به بیانی دیگر، کنترل مرکزی را به کنترل مدرسه ای تبدیل می کند.
کلمات کلیدی : مدیریت مدرسه محور دانش آموز آموزش و پرورش.