اثربخشی بازی آموزشی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کلاس اول در مهارت های خواندن و نوشتن (شهرستان خرم آباد ناحیه 2)

اثربخشی بازی آموزشی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کلاس اول در مهارت های خواندن و نوشتن (شهرستان خرم آباد ناحیه 2)

آمنه رحیمی1 صباح بهاروند2

1) دکترا ی مشاوره ، آموزش پرورش لرستان
2) کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، آموزش و پرورش لرستان

محل انتشار : اولین همایش ملی علمی دانشجویی روان‌شناسی(cpssuma.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بازی آموزشی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه اول ابتدائی در مهارت های خواندن ونوشتن انجام شده است. این تحقیق یک پژوهش نیمه آزمایشی بوده با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل که از دو گروه آزمایش و کنترل تشکیل شده بود. جامعه آماری پژوهش حاضررا تمامی دانش آموزان پایه اول دبستانی ناحیه2 خرم آباد در سال تحصیلی1400-1399 تشکیل دادند روش نمونه گیری پژوهش به صورت تصادفی خوشه ای چندمرحله ای بود. با توجه به اینکه روش پژوهش این تحقیق روش نیمه آزمایشی است، حجم نمونه در هر گروه 15 نفر انتخاب شد. نتایج حاکی از اثربخشی بازیهای آموزشی برافزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه اول ابتدائی در مهارت های خواندن و نوشتن و در درک کلمات و تصاویر بود؛ علاوه براین، بازیهای آموزشی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه اول ابتدائی در درفارسی تأثیر دارد و لذا زمانی که دانش آموزان بازیهای آموزشی را دریافت می کنند، مهارتهای خوانداری و نوشتاری آنها بهبود می یابد، مطالب را بهتر به یاد می آورند و درک کلمات و واژگان بهتری را تجربه می کنند.
کلمات کلیدی : پیشرفت تحصیلی بازیهای آموزشی مهارت های خواندن و نوشتن