تعیین میزان و اثرات سوءمصرف مواد مخدر بر عملکرد تحصیلی و سلامت روان دانشآموزان) دختر-پسر( مدارس متوسطه شهر یاسوج در سال تحصیلی 99-1398
تعیین میزان و اثرات سوءمصرف مواد مخدر بر عملکرد تحصیلی و سلامت روان دانشآموزان) دختر-پسر( مدارس متوسطه شهر یاسوج در سال تحصیلی 99-1398
فاطمه موحدی دهنوی1 بهرام موحدزاده2 مریم یاوری کرمانی3
1) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی گرایش تربیتی -
2) استادیار دانشگاه پیام نور تهران -
3) استادیار دانشگاه پیام نور تهران -
محل انتشار :
اولین همایش ملی علمی دانشجویی روانشناسی(cpssuma.ir)
چکیده :
زمینه و هدف: سوء مصرف مواد مخدر تأثير منفي برتمامي اركان جامعه میگذارد. در اين ميان بيش از هر چيز آینده دانشآموزان نوجوان، كه عمدهترین و مستعدترين گروه در معرض خطر هستند، را تهدید میکند. پژوهش حاضر به منظور تعیین میزان و اثرات سوء مصرف مواد مخدر بر عملکرد تحصیلی و سلامت روان دانشآموزان (دختر-پسر) مدارس متوسطه شهر یاسوج در سال تحصیلی 99-1398 انجام شد. روش: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی بود و با توجه به ماهیت، هدف و فرضیههای آن، با روش پس رویدادی یا علی- مقایسهای بررسی شده است. شرکتکنندگان پژوهش 361 دانشآموز دبیرستانی دختر و پسر شهر یاسوج بود که به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شد. از سه پرسشنامه بررسی وضعیت مواد، عملکرد تحصیلی و سلامت روان برای جمعآوری دادهها و برای تحلیل آنها از آزمون کایاسکوئر و تعقیبی ضریب کرامر استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که 7/35 درصد از دانشآموزان مورد مطالعه گزارش کردند مصرف مواد مخدر داشتهاند که 5/6 درصد حداقل یکبار و 2/29 درصد مصرف دائمی داشتهاند. در بین ایشان از مواد سبک: قلیان، مشروبات الکلی و سیگار و از مواد سنگین: ماریجوانا شیوع بیشتری دارند. یافتهها نشان داد بین سوءمصرف مواد مخدر، عملکرد تحصیلی و سلامت روان رابطه معناداری وجود دارد (000/0 р<). نتیجهگیری: به طور کلی نتایج نشان میدهد دانشآموزانی که سوء مصرف مواد مخدر دارند نسبت به همسالان خود که مصرف مواد ندارند از عملکرد تحصیلی ضعیف و سلامت روان پائینتری برخوردارند.
کلمات کلیدی :
سوءمصرف
مواد مخدر
عملکرد تحصیلی
سلامت روان
دانشآموزان